Clicky


VW laat geknoei met dieselauto's onderzoeken

VW laat geknoei met dieselauto's onderzoeken
20-09-2015 19:29 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

WOLFSBURG (ANP) - Volkswagen (VW) heeft een extern onderzoek gelast naar gesjoemel met systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen van zijn dieselauto's meten. Topman Martin Winterkorn van de Duitse autofabrikant liet zondag in een verklaring weten de aantijgingen zeer serieus te nemen.

De Amerikaanse milieudienst EPA maakte vrijdag bekend dat enkele honderdduizenden VW's en Audi's terug moeten naar de garage omdat ze niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act. Dat kan de autobouwer op een boete komen te staan van omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is. In totaal zou dat bedrag kunnen oplopen tot krap 16 miljard euro.

Het gaat om dieselauto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en daarnaast om de A3 van luxedochter Audi. Die wagens zijn voorzien van technologie die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt. Dat gaat echter wel ten koste van de rijprestaties.

Software

Om dat te omzeilen installeerde VW software die het mogelijk maakt de uitstootbeperking alleen in te schakelen bij officiële controles in, zodat daar aan de milieunormen wordt voldaan. Maar in het dagelijks gebruik zijn de auto's veel vervuilender dan is toegestaan. De EPA liet weten de zaak zeer hoog op te nemen.

Winterkorn betuigde spijt dat VW kennelijk het vertrouwen van klanten en het publiek heeft beschaamd. "Wij zullen volledig samenwerken met de verantwoordelijke diensten'', beloofde hij. Om alle feiten boven tafel te krijgen laat het bedrijf de kwestie ook zelf onderzoeken. "Wij tolereren geen overtredingen van onze interne regels of van de wet'', aldus de topman.

Het schandaal is een fikse domper voor de Duitse autofabrikant, die de VS beschouwt als een belangrijke groeimarkt. Vorig jaar nog besloot Volkswagen miljarden te investeren in versteviging van zijn positie op de Amerikaanse automarkt. Juist de als relatief schoon gepresenteerde dieselmodellen, goed voor een kwart van de totale verkopen in de VS, speelden in die plannen een sleutelrol.