Clicky


AF-KLM: meer tickets tegen lagere prijzen

AF-KLM: meer tickets tegen lagere prijzen
08-10-2015 09:21 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

PARIJS (ANP) - Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft in september flink meer vliegtickets verkocht dan een jaar eerder, maar opnieuw tegen lagere prijzen. Dat blijkt uit de vervoersstatistieken die het Frans-Nederlandse bedrijf donderdag naar buiten bracht.

Het beeld ten opzichte van vorig jaar september is zwaar vertekend door de staking die Air France toen trof. De piloten legden uit onvrede over een nieuwe herstructurering twee weken lang het werk neer, waardoor veel vluchten kwamen te vervallen. Dat kostte het bedrijf circa een half miljard euro.

Het aantal passagiers voor Air France, KLM en de Franse regionale vervoerder HOP! groeide met 23,6 procent tot 7,1 miljoen. Prijsvechter Transavia voegde daar nog eens 1,2 miljoen reizigers aan toe, een stijging met 8,4 procent. Dat was met name te danken aan de Franse tak, die momenteel stevig groeit en ruim een derde meer tickets verkocht. Bij Transavia werd vorig jaar niet gestaakt.

Gecorrigeerd voor de effecten van de staking van vorig jaar nam het passagiersvervoer, waarin ook de gevlogen afstand per betalende passagier wordt meegewogen, met 1,6 procent toe. De capaciteit lag 1 procent hoger. Daarbij stonden de ticketprijzen nog altijd duidelijk onder druk, aldus het luchtvaartconcern. Dat is al sinds vorig jaar zomer het geval.

De aanhoudende prijsdalingen dwingen Air France-KLM te snijden in de kosten. Bij KLM heeft het personeel al ingestemd met soberdere cao's, maar bij Air France verzetten met name de piloten zich daartegen. Daarom kondigde dat bedrijf maandag een sanering aan van zijn vluchtaanbod naar verre bestemmingen. Het verlies van 2900 banen dat daarmee gepaard gaat leidde tot gewelddadige protesten.

Hoewel reizigers Air France-KLM nog altijd weten te vinden, stapelt de luchtvaartgroep door zijn te hoge kostenbasis al jaren verlies op verlies. Ook kampt het bedrijf met een relatief hoge schuld. Daardoor ontbreekt het aan financiële ruimte om te blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe, zuinigere vliegtuigen. Air France-KLM dreigt daardoor nog verder achterop te raken bij concurrenten uit met name het Midden-Oosten en Turkije.