Clicky


Helft heftruckchauffeurs denkt dat collega niet altijd schades meldt

Helft heftruckchauffeurs denkt dat collega niet altijd schades meldt
22-10-2015 14:02 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

HENGELO - Zestig procent van de heftruckchauffeurs denkt dat zijn collega’s niet altijd schades melden. 92 procent zegt zelf wel altijd schades te melden. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1100 heftruckchauffeurs uitgevoerd door BLOM opleidingen. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de verbeterpunten voor de intern transportwereld en daarbij de heftruckchauffeur een stem te geven. Het was de eerste keer dat een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd onder heftruckchauffeurs.

Maarten Dullaert, commercieel manager bij BLOM opleidingen: “Schades zorgen jaarlijks voor hoge kosten. We weten dat veel bedrijven worstelen met het verminderen van schades. Deze uitkomsten impliceren dat de chauffeurs hun collega’s in dat opzicht minder vertrouwen en dat een veel schades niet worden gemeld.”

Lichte schades worden niet gemeld

Met name lichte schades worden niet gemeld door de chauffeurs. Hierbij werd onder andere genoemd: lak/kras schade, schade die de chauffeur zelf kan repareren, kleine materiële schade, kapotte pallets, schade aan stellingen, pallets die in stelling gevallen zijn of als de schade geen gevolgen heeft voor de veiligheid. Daarnaast gaven enkele respondenten aan grote of kosten dragende schades niet te melden.

Sancties

Vijftien procent van de respondenten geeft aan dat er sancties volgen bij schades of voor het niet melden van schades. Sancties die het vaakst genoemd werden zijn: schriftelijke/officiële waarschuwing, rijverbod, boetes of in sommige gevallen moet de chauffeur zelf de schade betalen. Respondenten gaven ook aan dat de sancties afhankelijk zijn van de schade die is gemaakt en hoe vaak je al schade hebt gereden.

Dullaert: “In welke mate schades wel of niet worden gemeld is erg afhankelijk van de bedrijfscultuur. Hoewel veel bedrijven streven naar minder schades, blijkt het in de praktijk lastig om dit voor elkaar te krijgen.”

In het onderzoek gaf slechts één respondent aan dat wordt onderzocht wat de oorzaak is en wat ze hiervan kunnen leren.

“In een open leercultuur melden chauffeurs eerder schade. Het in kaart brengen van schades is de eerste stap naar het verminderen hiervan. Bedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen”, aldus Dullaert.

» Hier kunt u het volledige rapport downloaden