Clicky


Lidl neemt klachten van werknemers over hoge werkdruk serieus

Lidl neemt klachten van werknemers over hoge werkdruk serieus
23-10-2015 11:22 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Vakbond FNV Handel en Lidl zijn het eens geworden over een set maatregelen om de hoge werkdruk in de filialen en de distributiecentra terug te dringen.

"De klachten en aanbevelingen in het rapport dat we in juni overhandigden, zijn door de Lidl-directie serieus genomen. Een goede interne communicatie en naleving van de gemaakte afspraken zijn nodig, zodat medewerkers op een gezonde manier hun werk kunnen doen en ook na een werkdag kunnen genieten van hun privéleven", zegt FNV Handel-bestuurder Fatma Bugdayci.

Onbetaald doorwerken is ongewenst

Medio 2015 overhandigde een werknemersdelegatie het rapport “Minder werkdruk voor een betere kwaliteit” aan Lidl. Eén van de conclusies was dat vooral (assistent) filiaalmanagers regelmatig uitklokten en onbetaald doorwerkten om de productiviteitsdoelstelling te halen. Dat dit een ongewenste situatie is, onderschrijft ook Lidl.

Bart Reijnders, filiaalmanager: "Tot nog toe moest je de norm halen, punt uit. Lidl gaat nu duidelijk maken uit welke onderdelen de productiviteit is opgebouwd en welk percentage hiervan kan worden aangewend voor bijvoorbeeld opleiding. Stel dat 10% aan opleidingen mag worden besteed, dan kun je dus ook uitleggen waarom de productiviteit 10% lager ligt. De productiviteitsnorm mag niet ten koste gaan van de medewerkers."

Betere begeleiding leidinggevenden leidt tot minder werkdruk

Met het opleidingsprogramma voor de filiaalmanagers “Lidl Next” worden nieuwe functies gecreëerd, waardoor de taken beter kunnen worden verdeeld en er altijd vervanging is. Hierdoor wordt de werkdruk in de filialen verder ingedamd. Daar waar nodig worden filiaalmanagers geholpen om te komen tot o.a. een betere bezettingsrooster en betere communicatie op de winkelvloer.

"Een goede planning leidt tot minder werkdruk. Roosters horen drie weken van tevoren bekend te zijn. We hebben nu afgesproken dat als een rooster alsnog moet worden aangepast, dit in onderling overleg moet gaan. Een medewerker kan niet tot iets worden verplicht", zegt Bugdayci.

Onderbezetting distributiecentra is managementprobleem

"Ik heb heel vaak geen tijd om een pauze te nemen, want als ik dat wel doe dan start ik na de pauze gelijk met een achterstand", vertelt Abdel Ben Thouhami distributiecentrummedewerker.

"Toen ik dit tijdens de onderhandelingen vertelde, werd meteen door Lidl gezegd dat dit inderdaad niet kan. Medewerkers moeten hun pauze kunnen nemen, ook als er sprake is van onderbezetting", vult Bugdayci aan.

"Dit laatste is een managementprobleem, Lidl gaat hier veel strenger op toezien. Daarnaast gaat Lidl de leidinggevenden van distributiecentra Heerenveen en Eten-Leur aanspreken op het feit dat de pallets daar nog te hoog worden gestapeld."

FNV Handel blijft een vinger aan de pols houden en zal waar nodig weer aan de bel trekken bij Lidl.