Clicky


Vrachtwagenchauffeur altijd aansprakelijk bij overbelading?

Vrachtwagenchauffeur altijd aansprakelijk bij overbelading?
10-06-2013 17:19 | Transport | auteur de redactie
BREDA - Ga ik failliet of ga ik naar de rechtbank? Deze keuze uit twee kwaden moeten kleine zelfstandigen in de transportsector tegenwoordig met regelmaat maken. Zoals de Belgische transporteur die vanmorgen moest verschijnen voor de Bredase economische politierechter. De rechtbank had begrip voor de situatie.

Het Belgische transportbedrijf kreeg op 24 maart 2011 in het Noord-Hollandse Dirkshorn 22 pallets in de trailer. De chauffeur werd naar de kantine verwezen voor een kop koffie terwijl er geladen werd. Er was geen weegbrug aanwezig en in de laadbrief stond dat de lading kant- en klaar in de trailer werd gezet. Het was niet de bedoeling dat de chauffeur zich met het laden bemoeide. Een paar uur later was het echter wel zijn pakkie-an. Toen wees een controle op de A17 uit dat de tweede as te zwaar beladen was. Een boete volgde.

De raadsman van het transportbedrijf bracht de tekst van de laadbrief onder de aandacht van de politierechter. "De lading weigeren is geen optie tegenwoordig. Voor jou tien anderen, zo redeneert de verlader."

De officier van justitie vond dat te makkelijk: "De chauffeur is juridisch verantwoordelijk voor de lading." Hij stelde voor de onvoorwaardelijke boete om te zetten in een voorwaardelijke. De politierechter ging nog een stap verder. "Het is een a-typische zaak. Waar normaal de chauffeur bepaalt of hij gaat rijden, is hij in dit geval voor een voldongen feit geplaatst. In deze moordende concurrentiestrijd wil ik het afdoen met 'afwezigheid van alle schuld'."

Het transportbedrijf werd vrijgesproken. Het OM overweegt in hoger beroep te gaan.

Auteur: Ina Kuik