Clicky


Opnieuw klaagt een chauffeur van Vos Limburg over gedwongen tachograaffraude

Opnieuw klaagt een chauffeur van Vos Limburg over gedwongen tachograaffraude [+foto's]
14-06-2013 19:12 | Overtredingen | auteur de redactie

ITTERVOORT - Chauffeurs van Vos Limburg in Ittervoort vertelden onlangs op Transport Online dat ze zich op hun werk onder andere schuldig moeten maken aan tachograaffraude. Er zou zelfs aangifte zijn gedaan bij de politie.

De directeur van moederbedrijf Vos Deventer bagatelliseerde de kwestie, maar nu heeft de nieuwsredactie een aantal foto's in het bezit die aantonen dat de chauffeurs wel degelijk op hun huid worden gezeten als het gaat om het overtreden van de regels.
 


Eerder deze week vertelde een chauffeur: "Kort geleden moest een collega naar 15 adressen in België. De rit was 700 kilometer. Hij werd verplicht om door te rijden en geen pauze te nemen en zijn gehele rit af te maken..."

"Wij zijn een serieuze organisatie en hebben dat bedrijf overgenomen. Ik vrees dat het om een kletsverhaal gaat", meldde directeur Jules Mijnheere van Vos Limburg, onderdeel van Vos Deventer.

Weer een verklaring
Maar binnen een dag kwam een volgende verklaring van een chauffeur: "Ik heb ook voor Vos Limburg gewerkt na de overname van Transportbedrijf Wilms. Dat verplicht doorrijden heb ik ook twee keer meegemaakt, maar heb dit de tweede keer geweigerd."


"En ook ik heb berichten op de boordcomputer ontvangen. Bijvoorbeeld: 'Dit is geen kleuterschool, rij maar gewoon door'."

 


"Tevens geeft dit bedrijf geen uitdraai van de boordcomputer, waar ze wel toe verplicht zijn", voegt hij er nog aan toe.

Deze chauffeur vertelt dat hij overweegt om ook aangifte bij de politie te gaan doen vanwege tot het aanzetten van economische delicten.

Je bent een nummer

"Wat mij bij Vos Limburg het meest stoorde is dat het er heel onpersoonlijk aan toe gaat. Op de auto's staat een nummer. In hun ogen heb jij als werknemer ook een nummer op je voorhoofd staan. Als ik iets vroeg, hoorde ik: 'Je hebt toch een boek gekregen (handleiding)'."


Wat verlangde ze van jou en hoe reageerde je erop? "Dat ik na het tekenen van het contract en twee uur uitleg van boordcomputer alles wist, wat ik moest doen. Ze wisten zelf niet eens hoe alles werkte. Daarna moest ik onmogelijke ritten uitvoeren met veel te veel adressen."

Aangifte

Waarom wil je ook aangifte gaan doen? "De rij- en rusttijden zijn er niet voor niks. Als ze een chauffeur verplichten om door te rijden en er gebeurt iets, zoals een dodelijk ongeval, dan nemen ze alles af waarvoor hij zijn hele leven hard heeft gewerkt."

 

 

 

 

 


"Vos Limburg geeft dan vast en zeker niet thuis, daarom wil ik aangifte doen en mijn collega-chauffeurs ondersteunen in hun strijd tegen dit bedrijf", besluit hij.