Clicky


Combinex wil sneller en minder betalen

Combinex wil sneller en minder betalen
17-06-2013 11:15 | Transport | auteur de redactie
ZUID-BEIJERLAND - Verschillende eigen rijders hebben de afgelopen dagen de nieuwsredactie van Transport Online benaderd. Ze zijn verbolgen over een e-mail van directeur Arie Troost van transportbedrijf Combinex uit Zuid-Beijerland. Troost wil zijn schuldeisers best snel betalen, maar bedingt wel een aantrekkelijke korting voor zichzelf.

Een Zeeuwse charter zegt daarover: "De vervoerders moeten meegaan in de door hemzelf eenzijdig opgelegde betalingsvoorwaarden. Wel reageren, anders gaat er automatisch nog even twee procent van het tarief af."

Troost in de bewuste brief: "Als expediteur en tegenwoordig ook als transporteur regelt Combinex dagelijks honderden transporten door geheel Europa. Jaarlijks groeien we ongeveer 40 tot 50 procent. Betalingsgedrag is zowel voor u als voor ons een belangrijk issue. Combinex wil dit graag goed met én voor u regelen. Met ingang van 1 juli 2013 krijgt u daarom de gelegenheid zelf te kiezen waar uw voorkeur naar uitgaat."

Troost biedt drie opties aan: Optie A, betaling twee weken elke maandag na binnenkomst factuur met twee procent korting. Optie B, betaling drie weken elke maandag na binnenkomst factuur met een procent korting of optie C, vier weken elke maandag na binnenkomst factuur zonder korting.

"Graag horen wij van u binnen een week waar uw voorkeur naar uitgaat. Belangrijk: Indien wij binnen één week geen reactie per mail van u ontvangen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met optie A. Dit betekent dus dat wij na binnenkomst van uw factuur, twee weken nadien op maandag betalen, onder verrekening van twee procent betalingskorting."

Keerzijde
Troost is gevraagd om duidelijkheid te geven over zijn werkwijze waar veel over te doen is. "Combinex is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het organiseren van transporten door heel Europa. In de 7 jaar dat Combinex nu bestaat, zijn we gegroeid van 3 naar 32 medewerkers. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 40 tot 50 procent."

"Ook in de afgelopen jaren, waarin veel bedrijven krimpen of zelfs failliet gaan, zijn wij erin geslaagd door te groeien met zo'n 40 procent per jaar. Combinex is een supergezond bedrijf, dat alles financiert met eigen geld."

"Onze snelle groei echter, heeft nu een kleine keerzijde: door de in de transportwereld gebruikelijke betalingstermijn van 60 tot 90 dagen, lukt het ons niet langer om bij onze vervoerders een betaling na twee weken te realiseren. Om onze vervoerders die toch een snelle betaling wensen, tegemoet te komen, hebben we besloten om hen de keuze te geven of zij na twee dan wel na drie of vier weken betaald willen worden."

Negatieve reacties
Er komen verontwaardigde reacties op de e-mail binnen. Wat vindt u daarvan? Troost: "Ik hecht er waarde aan om open en eerlijk met klanten en vervoerders te communiceren. Om die reden heb ik ervoor gekozen vervoerders te informeren over onze veranderde betalingsregeling. De brief is aan 9500 mensen verstuurd."

"Van de vervoerders die tot op heden gereageerd hebben, reageerden verreweg de meesten positief. Velen spraken uit dat zij in de toekomst ook graag met ons samenwerken. Uiteraard hebben wij ook enkele negatieve reacties ontvangen. Qua aantallen vallen deze echter in het niet. Om precies te zijn gaat het tot nu toe om zo'n 10 negatieve reacties die bij ons bekend zijn op 9500 brieven."

Wel snel reageren, anders…
Als u geen snelle reactie krijgt, gaat optie A in werking. Vindt u dat u dit kunt maken? Troost: "Combinex heeft zijn vervoerders bewust gevraagd om binnen een week te reageren op de brief. Niets staat een snelle reactie in de weg, het is moeilijk noch tijdrovend: het aangeven van de keuze – A, B of C – is voldoende."

"Om twee redenen hebben wij optie A als standaardoptie genomen. Allereerst wilden we vervoerders prikkelen snel te reageren. Ten tweede wisten we dat een groot aantal eigen rijders gehecht is aan onze korte betalingstermijnen. In de praktijk zien we dat zowel optie A als optie C veel wordt gekozen."

Water aan de lippen
Gaat u veranderingen aanbrengen? Troost: "Combinex wil ook in de toekomst graag door blijven groeien. Wij vinden het belangrijk om onze afspraken na te komen en ons te houden aan de afgesproken betalingstermijn. Een standaard betalingstermijn van twee weken bleek echter niet langer altijd, op ieder moment, te realiseren. Er is echter niets veranderd aan ons uitgangspunt: afspraak is afspraak. Bij ons is betaling na vier weken, ook echt betaling na vier weken."

"Dat neemt niet weg dat we ons ervan bewust zijn dat veel charters het water aan de lippen staat en dat velen van hen bewust naar ons zijn toegekomen vanwege ons snelle en correcte betalingsgedrag. Wij realiseren ons dat het voor sommigen van hen moeilijk kan zijn nu iets minder snel betaald te krijgen. Daar sluiten we de ogen niet voor. Voor diegenen die door onze veranderde betalingsregels écht in de problemen komen, zijn we zeker bereid een uitzonderingsregeling te treffen", stelt Troost tenslotte.

Hoe zit het juridisch?
Of deze eenzijdige aanpassing van de betalingstermijn en korting juridisch mag hangt, volgens advocaat René de Bondt van Vos en Vennoten advocaten, af van het feit of partijen hierover wat hebben afgesproken in het contract of de voorwaarden.

"Als de standaardbetalingstermijn 30 dagen na factuur is, dan mag je een korting vragen/bedingen als je eerder betaalt. In principe blijft, zo begrijp ik, de betalingstermijn ongewijzigd, maar kun je als dienstverlener aangeven of je prijs stelt op verkorting van de betalingstermijn. Dit mag mijns inziens", zegt de Bondt.

"Het is in veel sectoren niet ongebruikelijk dat afnemers een korting bedingen bij een kortere betalingstermijn. Het bedrijf wat hierover klaagt zou in zijn voorwaarden kunnen opnemen, dat bij overschrijding van 30 dagen er een percentage boven op komt. Bijvoorbeeld 1% bij overschrijding van een week, 2% bij overschrijding van twee weken enz. En dat op dezelfde manier aankondigen, dus zonder tegenbericht akkoord. Juridisch gezien is er dan sprake van aanbod en aanvaarding", zegt de Bondt tot slot.

Auteur: Marcel van der Voort