100ste vrachtwagen voor Van der Stelt Beverwijk
BEVERWIJK - Met de levering van vier Euro 6 DAF XF 460 Space Cab 4x2 trekkers neemt Van der Stelt in Beverwijk ook de honderdste nieuwe vrachtwagen binnen het bedrijf in gebruik.
De helft van de nieuwe trekkers geldt als vervanging van oudere modellen, de beide andere DAF’s zijn uitbreiding op het nu 42 motoreenheden tellende wagenpark. Spuiterij Kleverlaan voorzag de cabines van de kenmerkende lichtgroene kleur en de eigen garage van Van der Stelt verzorgde de montage en afstemming van de hydrosets.
Over de keus voor DAF is grondlegger Jan van der Stelt duidelijk. "Dat heeft te maken met de bewezen betrouwbaarheid en het hoge cabinecomfort. Meerdere chauffeurs hebben een duidelijke voorkeur voor dit merk, vanwege de ruimte, het comfort en het bed. Zaken die voor ons ook zeker meewegen zijn het DAF serviceapparaat, de lage onderhoudskosten en de goede beschikbaarheid van onderdelen. Wij hebben een eigen garage en moeten soms snel over bepaalde onderdelen kunnen beschikken."
Van der Stelt prijst ook de nieuwe DAF AS-Tronic automaten. "Het schakelpatroon voldoet heel goed. In ons werk rijden we vaak met tankopleggers en dus bewegende lading. Automaten zijn dan vaak heel gevoelig, maar deze van DAF reageren juist erg goed."
Voor het overige beschikken de trekkers over een uitgebreid veiligheidspakket met ondermeer: Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning (FCW), Advanced Emergency Braking System (AEBS), Night Lock en het Lane Departure Warning System (LDWS). Voor de chauffeur zijn daar aan toegevoegd: DAF Driver Performance (DPA), Predictive Cruise Control en Predictive Shifting.
Systemen die ook bijdragen aan het verder reduceren van de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik. Twee van de nieuwe DAF’s hebben ook een overdruksysteem voor de cabine, om daarmee hinderlijke stank en geuren buiten te houden. De LED werkverlichting, een lampenbar, extra luchthoorns op het dak, een geïntegreerde gereedschapkist, de PTO en hydrauliek zorgen voor de finishing touch.
Namens Van der Stelt nam Bram Schuijt de sleutels van de nieuwe trucks in ontvangst van Jan Bakker, servicemanager bij Truckland. Samen met algemeen directeur Jeffrey Oldengarm nam Schuijt in de afgelopen vier jaar de leiding van het bedrijf over.
"Jan van der Stelt treedt steeds verder terug en draagt zijn taken aan ons over. Het bedrijf is vervoerder van vloeistoffen en handelt in meststoffen. Reststoffen van de industrie worden door ons bewerkt tot een product voor de agrarische sector."
"Verder maken en leveren wij Stesam. Stesam is een stuifbestrijdingsmiddel gemaakt van een restproduct uit de papierindustrie. Wij passen dit toe bij akkerbouwers en kolenoverslag bedrijven. Naast de handel, opslag, verwerking, afzet en distributie van deze producten, verzorgen wij met eigen mensen en materieel ook het uitrijden en aanbrengen ervan."
"Voor veel waterschappen doen wij het vervoer van rioolslib en voor de olie- en gaswinningsindustrie de aan- en afvoer van boorspoelingen. In voorkomende gevallen bieden wij hulp bij calamiteiten. Wanneer er een persleiding breekt, of een rivier buiten zijn oevers treedt, vraagt men ons om met tankwagens de wateroverlast te bestrijden. Om dit allemaal in eigen beheer te kunnen doen, hebben wij vele verschillende opleggers. Het grootste deel is voorzien van een tankopbouw met een hydraulisch aangedreven pomp, maar we hebben ook walking floors, kiepers, containerchassis en een dieplader. Omdat wij steeds meer landelijk werken zijn wij gevestigd in: Beverwijk, Slootdorp, Drachten, Wieringerwerf, Noordwijkerhout, 1e Exloërmond en hebben een eigen opslag in Assendelft."
Tot slot gaat Jan van der Stelt in op zijn lange relatie met DAF en Truckland. "Vandaag nemen we de honderdste nieuwe truck in gebruik. Toen ik in 1982 begon was dat met een oude Magirus 6x6, 200.000 kilometer op de teller en een kipperbak. Die hebben wij er afgehaald en vervangen door een tank met een pompje. Later kwam er nog een oude MAN bij. De eerste oplegger was een luchtgeveerde Zwalve stenentrailer die wij grotendeels sloopten waardoor er twee balken overbleven, waar weer een tank op paste. Het rijden er mee was nog best lastig", lacht hij.
"De eerste DAF was een gebruikte voorloopasser met zijschade. Daar hebben wij toen een andere cabine opgezet en nog tijden mee gereden. Inmiddels rijden er hier drie merken. Het grootste deel, ik denk tweedederde, is DAF en de rest MAN’s en twee Iveco’s. Onze relatie met Truckland gaat ook al heel lang terug. Na de koop van de eerste gebruikte DAF had ik al contact met de voorlopers van dit dealerbedrijf. Tegenwoordig vallen daarbij terug op de Truckland vestiging hier in Velsen en dat gaat allemaal naar wens."