Clicky


Onrust over onkostenvergoeding bij Bos Logistics Schiphol

Onrust over onkostenvergoeding bij Bos Logistics Schiphol
01-06-2013 15:03 | Transport | auteur Marcel van der Voort
SCHIPHOL ZUID-OOST - De directie van Bos Logistics B.V. op Schiphol Zuidoost heeft onlangs de berekening en betaling van verblijfskostenvergoedingen aangepast. Omdat de chauffeurs menen minder geld aan onkosten over te houden is er de laatste tijd onrust hierover ontstaan bij genoemd transportbedrijf.

Verschillende chauffeurs zijn van mening dat de cao niet wordt nageleefd. Het begon allemaal met een brief die de chauffeurs eind april op de mat kregen.

Hierin schrijft directeur Matthieu Bresser: "Op uw urenoverzicht is de onkostenvergoeding aangepast. Ondanks het feit, dat wij dit al eerder middels een schrijven hadden aangegeven, willen wij langs deze weg u een toelichting geven op deze nieuwe manier van rapporteren."

"De aanpassingen op de urenstaat zijn van toepassing per 25 maart 2013. Het enige wat veranderd is, is dat wanneer u binnen 4 uur (<4uur) weer op de standplaats komt (ander vestiging Bos Logistics), dit nu apart per regel wordt aangegeven op de urenstaat."

"Op deze wijze krijgt u inzicht in de keren, dat u niet meer in aanmerking komt voor een onkostenvergoeding. De specifieke CAO afspraken, hierover, zijn terug te vinden in ons cao boekje, bij hoofdstuk 12, artikel 40 (bladzijde 39 & 40)…"

Niet naleven cao
Een chauffeur van het transportbedrijf meldt aan Transport Online: "In mijn ogen en in die van collega’s is hier sprake van het niet naleven van de cao. Er is alle begrip voor dat men bepaalde regels verandert en een strakker regime hanteert, maar dan wel volgens de regels van de cao."

"Van naleving van de cao is in zoverre sprake dat men bij een afwezigheid van de standplaats korter dan vier uur geen recht heeft op verblijfskostenvergoeding. Men hanteert hiernaast de stelregel dat bij het aandoen van iedere andere vestiging van Bos Logistics B.V. men geen recht heeft op de verblijfskostenvergoeding dan wel dat de 'vier uur' regel weer gehanteerd wordt."

"Deze uitzonderingsregel is natuurlijk alleen op zijn plaats als de aanwezige faciliteiten op deze plaatsen de waarde vertegenwoordigen als waar men normaal vergoeding voor zou krijgen. Hier is echter geen sprake van."

"Men heeft de koffieautomaten gratis gemaakt en gaat er vanuit dat dit voldoende faciliteiten zijn om aan de uitzonderingsregel te voldoen. De enige andere faciliteit die beschikbaar is, is een snoepautomaat waarvoor betaald moet worden."

Gedoe
Bestuurder Reinier Stroo van FNV Bondgenoten reageert desgevraagd: "De cao Beroepsgoederenvervoer (TLN) schrijft voor dat als een werknemer 4 uur of langer van zijn standplaats weg is, hij recht heeft op netto onkostenvergoeding."

"De precieze bedragen hangen af van het tijdstip waarop je weg bent en staan in de Cao, artikel 40. Die vergoeding is netto. Deze onkostenvergoeding in de cao is ook goedgekeurd door de belastingdienst."

"Het klopt dus dat iemand die binnen 4 uur terug is op zijn standplaats, geen onkostenvergoeding krijgt."

"Let daarbij wel op dat een standplaats wel één adres is, meestal de vestiging van het bedrijf. Het komt ook voor, bijvoorbeeld als je je wagen mee naar huis mag nemen, dat de plek waar je de auto parkeert je standplaats is."

"Stel dat je bedrijf op een groot bedrijventerrein gevestigd is. Dan kan niet dat hele terrein je standplaats zijn. Je kunt dan dus de hele dag pendelwerk op dat bedrijventerrein doen, zonder op je standplaats te komen. Dan heb je dus toch recht op onkostenvergoeding."

"Heeft een bedrijf meerdere vestigingen, bijvoorbeeld in Nederland, dan stopt de teller voor onkostenvergoeding niet als je op een vestiging van je bedrijf komt die niet je standplaats is.
En hij stelt even later: "We weten dat Bos een aantal maatregelen heeft genomen in de afgelopen maanden; men is scherper op de kosten aan het letten. In eerste instantie zorgde dit nauwelijks voor beweging. Nu die maatregelen enkele maanden lopen, is toch gedoe aan het ontstaan onder de werknemers van Bos. Wij krijgen inmiddels diverse telefoontjes van onze leden bij Bos."

"We zoeken de signalen uit. Ik sluit niet uit dat we onze leden een keer vragen bij elkaar te komen om de maatregelen te bespreken", zegt hij tenslotte.

Bij Bos Logistics was zaterdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar.

Auteur: Marcel van der Voort