Clicky


Directie Bos Logistics: Wij hebben zorgvuldig gehandeld bij verblijfskostenaanpassingen

Directie Bos Logistics: Wij hebben zorgvuldig gehandeld bij verblijfskostenaanpassingen
03-06-2013 19:19 | Transport | auteur Marcel van der Voort
SCHIPHOL ZUID-OOST - "Wij hebben zorgvuldig gehandeld bij de recente aanpassingen van de verblijfskosten", reageert directeur Frank Bos van Bos Logistics met het hoofdkantoor op Schiphol Zuid-Oost maandagnamiddag. Hij komt met de reactie naar aanleiding van een uitgebreid nieuwsartikel afgelopen weekeinde op Transport Online. Daarin meldde FNV Bondgenoten en een betrokken vrachtwagenchauffeur wat er in hun ogen mis is met de veranderingen bij het transportbedrijf met meerdere vestigingen in ons land.

Onkostenvergoeding
Mededirecteur Matthieu Bresser in een brief aan de chauffeurs eerder: "Op uw urenoverzicht is de onkostenvergoeding aangepast. Ondanks het feit, dat wij dit al eerder middels een schrijven hadden aangegeven, willen wij langs deze weg u een toelichting geven op deze nieuwe manier van rapporteren."

"De aanpassingen op de urenstaat zijn van toepassing per 25 maart 2013. Het enige wat veranderd is, is dat wanneer u binnen 4 uur (<4uur) weer op de standplaats komt (ander vestiging Bos Logistics), dit nu apart per regel wordt aangegeven op de urenstaat."

Maatregelen
Dat valt niet goed bij verschillende personeelsleden. Een van hen spreekt zelfs over het niet naleven van de cao. En Reinier Stroo van FNV Bondgenoten stelt onder andere: "Er is gedoe aan het ontstaan onder de werknemers van Bos. Wij krijgen inmiddels diverse telefoontjes van onze leden bij Bos."

Signalen
"We zoeken de signalen uit. Ik sluit niet uit dat we onze leden een keer vragen bij elkaar te komen om de maatregelen te bespreken." Met name de stelling van Stroo is flink aangekomen bij de directie. Naast Bos en Bresser gaat ook het derde directielid Ruud Bakker maandag in gesprek met de nieuwsredactie van Transport Online.

Hongerwinter
"Wij hebben maandag geprobeerd FNV Bondgenoten te bellen om samen te gaan bekijken wat er aan de hand is. Helaas is er geen contact gekomen", laten de mannen weten. "Voordat wij onze besluiten namen hebben we wel contact gehad met de vakbonden. Wij proberen de harmonie te behouden in het bedrijf. Maar wij moeten noodgedwongen zo'n maatregel nemen in deze Hongerwinter."

"Dat er onrust is begrijpen wij best. In deze tijd is iedere euro minder erg zwaar. Voor niemand is dat leuk."

Portemonnee
"In december hebben we een vooraankondiging gedaan. In maart is er een brief naar de chauffeurs gegaan. Maar nu merken ze het daadwerkelijk in de portemonnee. Toch verbazen de reacties in het artikel op Transport Online ons. Daarom gaan wij graag met de vakbonden om de tafel zitten", klinkt het tenslotte.

Auteur: Marcel van der Voort

Lees ook:
» Onrust over onkostenvergoeding bij Bos Logistics Schiphol