Clicky


Chauffeurs bezorgd om vermeende misstanden Vos Limburg

Chauffeurs bezorgd om vermeende misstanden Vos Limburg
11-06-2013 11:03 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ITTERVOORT - Het gaat volgens diverse chauffeurs niet goed bij het doorgestarte transportbedrijf dat nu actief is als Vos Limburg. Bij de onderneming aan de Europastraat 1 in Ittervoort zouden chauffeurs zich gedwongen schuldig maken aan tachograaffraude en ladingen vervoeren die niet bij elkaar mogen in een vrachtwagen.

"Wij chauffeurs bij Vos Limburg, dat onderdeel is van Vos Deventer, worden verplicht om door te rijden zonder bestuurderskaart. Ook het samen laden van gevaargoed met voedingsmiddelen moeten we gewoon doen", begint een chauffeur aan de nieuwsredactie van Transport Online te vertellen.

En vervolgt: "De betreffende planner schrijft op de boordcomputer: zet er maar een kartonnetje tussen dan is het ook gescheiden. Overbelading speelt bij Vos Limburg evenmin geen rol. Wanneer we aan de kant gezet worden is Vos niet thuis en voelt zich niet aansprakelijk."

Tachograaf

De aanklacht tegen de transportondernemer gaat verder: "Onlangs moest er een collega naar 15 adressen in België de rit was totaal 700 kilometer. Hij werd verplicht om door te rijden en geen pauze te nemen en zijn gehele rit af te maken. Ook moest de collega 'niet zeiken', werd hem gezegd. De betreffende collega heeft die rit gereden en is bij thuiskomst naar de politie gegaan om aangifte te doen van het aanzetten van economische delicten."

"De collega was gelukkig zo slim om foto's te maken van de berichten in de boordcomputer en zijn ritstaat bij een klant te kopiëren. Deze heeft hij overhandigd en de politie heeft zijn tachograaf in het voertuig uitgelezen. Omdat hij zichzelf meldde op het politiebureau en aangiften deed tegen zijn werkgever kreeg hij zelf geen boete omdat dit de derde aangifte is tegen het transportbedrijf."

Schandalig

Bestuurder Henri Janssen van FNV Bondgenoten luistert aandachtig naar de meldingen van de chauffeurs. "Dit is schandalig. Ik krijg vaker dergelijke signalen bij Vos Limburg. Zelden is de bron aan te pakken, omdat bewijzen ontbreken."

"Ik hoop dat de Limburge politie en de Inspectie een ketting op het hek van Vos Limburg gooien. Er zijn meer berichten dat het niet goed gaat daar. Zo zouden chauffeurs na de doorstart in een lagere loonshaal zijn terecht gekomen."

"Deze werkwijze is concurrentievervalsing. Die moeten ze de vergunning afnemen."

"Bovendien kan het vervoeren van goederen die niet bij elkaar mogen, gevaar voor de chauffeur en ook anderen opleveren. Zeker als de chauffeur niet opgeleid is voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen. Het kan gebeuren dat hij niet wetend is en verkeerd met de lading omgaat. Dat kan explosie-, brand- of bijtgevaar opleveren."

Verbazen

De nieuwsredactie van Transport Online heeft direct contact opgenomen met moederbedrijf Vos Deventer. De directie reageert vooralsnog niet vanwege vergaderverplichtingen.

Een woordvoerder meldt: "Dit zijn aardig serieuze aantijgingen. Zaken die mij erg verbazen. Bijvoorbeeld over het vervoeren van goederen die niet bij elkaar mogen. Wij weten niet beter of je moet je aan de voorschriften houden. Dat geldt voor de werkgever, maar ook voor de chauffeur."

Een half uur erna reageert directeur Jules Mijnheere wel: "Ik kan er nu niet veel over zeggen. Maar ga het uitzoeken. Wij zijn een serieuze organisatie en hebben dat bedrijf overgenomen. Ik vrees dat het om een kletsverhaal gaat."

"Het is wel zo dat bij het doorgestarte bedrijf de zaken wat anders georganiseerd waren. Het is niet voor niets failliet gegaan. Enkele individuen zijn bijvoorbeeld liever lui dan moe. Maar het grootste deel van de 60 medewerkers is erg serieus. Wij werken keihard om die zaak gezond te krijgen", stelt hij tenslotte.