Clicky


Chauffeur Vos Limburg moet eerst regels overtreden en dan ontslag nemen

Chauffeur Vos Limburg moet eerst regels overtreden en dan ontslag nemen [+foto's]
15-06-2013 15:26 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ITTERVOORT –- Chauffeur Remon van Beek zit in zak en as. Hij moest ruim een week geleden, volgens zijn zeggen, de regels overtreden door op een dag ruim 700 kilometer te rijden voor Vos Limburg. "Nu draaien ze de boel om en ben ik naar huis gestuurd en verwachten ze dat ik ontslag neem", vertelt hij zaterdagmiddag aan Transport Online.

"Ik heb deze week op mijn werk gehoord dat ik een week vrij moet nemen en de tijd dien te gebruiken om ander werk te zoeken. Ze willen dus dat ik zelf ontslag neem", begint van Beek nog geschrokken te vertellen.

"Ik ga maandag naar een advocaat, want vandaag ontving ik een brief van Vos waarin staat dat ze geen enkele manipulatie van de tachograaf accepteren. En dat ik mij niet hou aan de rij- en rusttijden."

Ze draaien het om

"Maar ze hebben mij juist aangezet tot het overtreden van de regels. Nu draaien ze het om. Ik ga de advocaat ook verzoeken om loon te vorderen, want ik heb mijn salaris niet gekregen. Ik heb tot 9 november nog een contract bij Vos."

Foto's gemaakt

Een collega vertelde recentelijk wat er aan de hand was: "Onlangs moest hij naar 15 adressen in België. De rit was totaal 700 kilometer. Hij werd verplicht om door te rijden en geen pauze te nemen en zijn gehele rit af te maken."
 


"Hij was gelukkig zo slim om foto's te maken van de berichten in de boordcomputer en zijn ritstaat bij een klant te kopiëren."


Gevaarlijke stoffen

Hij verduidelijkt nu: "Tijdens de rit kreeg ik stekende hoofdpijn. Ik ben dat weekeinde in het ziekenhuis geweest en heb mij ziek gemeld. Afgelopen week heb ik niet gereden. Het is daarom vreemd dat ze nu op ontslag aansturen.

Wat mij ook steekt is dat ik ben gedwongen om tijdens het transport van voedsel voor mens en dier ook gevaarlijk en giftige stoffen te laden. 'Zet er maar een kartonnetje tussen. Of: koop een hardboard plaatje bij de Gamma', lieten ze mij weten."


"En als ik een keer iets zei over gladde banden, dan hoorde ik: Je moet niet zeiken. Wij gaan de vracht niet overladen. De wagen moet weg, de kosten zijn voor ons. Als ik het een en ander opmerkte over verkeerde belading, dan vonden ze mij dom."

"Het is niet enkel een mentaliteit van Vos Limburg. Ik heb geladen bij Vos Deventer en daar zetten ze de vrachtwagen ook te vol. Ze zeiden: Het is crisis, dus elke pallet moet mee. Het is de totale Vosmentaliteit die er heerst."

"Ik heb dit alles een tijd toegelaten. In het begin was het nieuw, maar het werd steeds erger en op een gegeven moment is het allemaal teveel", besluit Van Beek.

Liever lui dan moe

Directeur Jules Mijnheere van Vos Limburg / Deventer meldde eerder: "Wij zijn een serieuze organisatie en hebben dat bedrijf overgenomen. Ik vrees dat het om een kletsverhaal gaat. Het is wel zo dat bij het doorgestarte bedrijf de zaken wat anders georganiseerd waren. Het is niet voor niets failliet gegaan. Enkele individuen zijn bijvoorbeeld liever lui dan moe."