EVM Rallyteam met frisse moed en hoge ambities aan de start
Peter Versluis is terug na een jaartje te hebben overgeslagen, Hans Stacey is terug op het oude nest en Marcel Huigevoort maakt zijn debuut in de truck. Een frissere start van de Dakar 2016 had het EVM Rallyteam zich niet kunnen wensen. “We staan er goed voor,” zegt Versluis bij de keuringen voor de start. “Hans en ik beginnen in de top 10, iedereen is super gemotiveerd, de trucks zijn sterk verbeterd. Dat rechtvaardigt hoge ambities.”
Vorig jaar eindigde Ales Loprais met de EVM-truck op de vierde plaats, net buiten het podium. Sindsdien is de truck grondig herzien. “Ales en ook Marcel van Vliet ondervonden vorig jaar veel koelingsproblemen,” vertelt Versluis. “Daardoor sloeg het computersysteem in een andere setting en verloren ze veel vermogen. Hans en ik rijden nu met de nieuwe Euro 6-motor en met een nieuw datasysteem van MAN. We hebben in Marokko uitgebreid getest, zes dagen op het maximum gereden; het vermogen bleef er goed in en de koeling is niet één keer in de veiligheidszone gekomen. Daarmee kunnen we met vertrouwen de strijd aangaan met Kamaz en Team De Rooy.”
Hans Stacey weet wat het is om voorin mee te doen en begrijpt als geen ander hoe belangrijk het team daarbij is. “De top is ontzettend breed,” stelt Stacey, vorig jaar zesde met een De Rooy-Iveco. “De competitie zal vanaf de eerste tot de laatste meter keihard zijn. Iedereen in de rally heeft altijd wel een paar momentjes, narrow escapes. Die moeten maar net goed uitpakken of je bent gezien in dit veld. De tweede week schijnt heel zwaar te worden, met een paar dagen duinen, maar voordat je zover bent, moet je eerst goed de eerste week door zien te komen. En de omstandigheden lijken loodzwaar te worden. Dat is wel goed voor mij. Ik hou daarvan. Hoe gladder, hoe beter. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het zo nat is dat de proeven wegspoelen, maar verder kan het mij niet modderig en glad genoeg zijn.”
Om enige kans van slagen te hebben in die titanenstrijd, zijn niet alleen een paar sterke rijders en een goede truck noodzakelijk, maar is ook de teamstrategie van grote importantie. Die rol is weggelegd voor Marcel van Vliet. Zijn taak is het om Versluis en Stacey rustig te houden en te zorgen dat ze op het juiste moment kunnen toeslaan. De taak van Marcel Huigevoort, om als ondersteuning zo dicht mogelijk bij de twee toprijders te blijven, is daarbij niet te onderschatten.
Dat besefte Huigevoort ook. “Mijn rol houdt in dat ik in de race móet blijven én moet zorgen dat ik in de buurt van Peter en Hans blijf én dat ik bij hen moet stoppen als dat nodig is. Ik hoef me dus niet in te houden, maar tegelijkertijd moet ik op safe rijden. Ik weet niet of het realistisch is om bij die mannen in de buurt te blijven. Ik denk het niet, eerlijk gezegd, maar we gaan het toch proberen. Ik hoop dat het lukt. Iedereen is super gedreven, maar het komt zoals het komt. Het punt is vooral dat ik nog amper met deze truck heb gereden. Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten. Alles is nieuw voor me. Laten we ‘m maar gewoon ouderwets van katoen geven. Plat op het stuur, het pedaal rechts onderin en poetsen met dat ding.”