Clicky


Een kijkje in de keuken bij... Simon Loos

Een kijkje in de keuken bij... Simon Loos
05-07-2013 10:41 | Transport | auteur de redactie

WOGNUM - Wie kent ze niet: de vrachtwagens van Simon Loos. Wat in 1938 begon als een bescheiden bodedienst in Spanbroek is nu, 75 jaar later, uitgegroeid tot een grote professionele logistiek dienstverlener waar je niet meer omheen kunt. Recentelijk gingen wij op bezoek bij Simon Loos voor een 'kijkje in de keuken' van dit transportbedrijf.

"We staan bekend als betrouwbaar en flexibel en worden geroemd om onze hoogstaande kwaliteit", zegt Peter Bakker, commercieel manager van Simon Loos.

Zijn kantoor kijkt uit over het enorme terrein van het hoofdkantoor van Simon Loos in Wognum, vol vrachtwagens en een enorm warehouse. Bakker is trots op het bedrijf dat hij de afgelopen decennia explosief heeft zien groeien. Wat is het geheim? "Als we ervoor gaan, gaan we er ook voor. Ja = Ja! We zijn nog steeds een familiebedrijf. Korte lijnen, persoonlijke aandacht en aantrekkelijke tarieven."

Op dit moment staat de derde generatie Loos aan het roer. Simon Loos jr. als algemeen directeur en zus Angelique Loos als directeur Logistiek. Samen besturen zij het bedrijf dat inmiddels meer dan 20 vestigingen heeft in Nederland, meer dan 500 trekkende en bijna 700 getrokken eenheden, een warehousecapaciteit van 85.000 m2 verspreid over drie strategische locaties, 12.000 m2 VAL-vloer voor co-pack activiteiten, een eigen afdeling Logistieke Consultancy en een kleine 1.100 medewerkers.

Het wagenpark van Simon Loos is modern en wordt steeds aangevuld met de nieuwste technieken. De verschillende transportonderdelen zijn winkeldistributie, drankenlogistiek, Benelux-, bulk- en containertransport.

"Onder de klanten bevinden zich onder meer supermarktketens, brouwerijen en producenten van levensmiddelen. Alle gegevensuitwisseling verloopt desgewenst digitaal, zeven dagen in de week, 24 uur per dag. Door bijvoorbeeld het gebruik van GeoFencing kunnen we exact aangeven hoe laat een chauffeur bij zijn bestemming is. Dat werkt heel efficiënt voor onze klanten en natuurlijk weer hún klanten. Wachttijden worden verkort, er kan direct geladen en gelost worden. Flexibiliteit staat hoog in het vaandel."

Milieu
Innovatie zit in het DNA van Simon Loos en een grote focus ligt op het milieu. Op dit moment rijden er ruim 30 wagens op aardgas. Deze MercedesBenz Econic-trucks hebben een veel lagere CO2-uitstoot dan het reguliere materieel. Bakker: "Door gebruik te maken van deze LNG-trucks krijgen wij privileges voor o.a. het vervoer in de binnensteden. Niet alleen de uitstoot is significant minder schadelijk, de trucks zijn door het lage model met een groot raamoppervlak ook veiliger voor met name het kwetsbare verkeer zoals fietsers en voetgangers."

Door buiten de spits winkels te bevoorraden, neemt de druk op het verkeer af. De rijtijden worden verkort en ook het brandstofverbruik gaat omlaag. "Omdat het rijden in de vroege ochtend, 's avonds en 's nachts minder prettig is voor omwonenden is 95 procent van onze trailers PIEK-gecertificeerd. We maken daarbij gebruik van stille technieken om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Op veel wagens staat niet voor niets de kreet: 'GeluidLoos'."
 


Warehousing
De (deels gekoelde) warehouses van Simon Loos staan in Wognum, Tiel en Geldermalsen en beschikken allemaal over moderne technieken. Voor de klanten is er via de webportal 24/7 toegang tot de real-time gegevens. Met het geavanceerde WMS-systeem zijn bijvoorbeeld zaken als THT, ABC-analyse, SSCC-labeling, EDI-berichten en in- en uitslag strategieën allemaal geïntegreerd.

Nieuw is het Chilled Warehouse waar gekoelde producten opgeslagen worden bij een temperatuur van twee tot zes graden. Het complex bevindt zich in Geldermalsen, "centraal in Nederland dus", voegt Bakker toe.

 

 


De warehouses worden eveneens gebruikt voor crossdocking (het via docks herverdelen en verladen van vrachten) waardoor een efficiëntere distributie wordt bereikt.

Value Added logistics is de derde belangrijke tak van sport. Simon Loos verzorgt ruim 100.000 displays per jaar! De displays met artikelen worden kant-en-klaar afgeleverd bij de klant en kunnen direct de winkel ingereden worden. Verder is het bedrijf gespecialiseerd in onder meer retourverwerkingen, krimpen en om-, ver- en inpakken.

 

 

 

 


Personeel
De kwaliteit van de dienstverlening wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door de mensen. Er is dan ook veel aandacht voor werving & selectie, opleidingen en kwaliteit. "Nieuwe chauffeurs leiden we op voordat ze zelfstandig de weg op gaan. Bestaande chauffeurs worden regelmatig bijgeschoold. Door het gebruik van boordcomputers kan alles gemeten en bijgestuurd worden. Bijvoorbeeld als een chauffeur een te hoog brandstofverbruik heeft. Dan gaat hij met onze rijinstructeur de weg op om naar verbeterpunten te kijken." Aan Code95 wordt op dit moment natuurlijk ook veel aandacht besteed.

Door te werken met eigen logistiek consultants houdt Simon Loos haar dienstverlening scherp in de gaten. "Hoe kunnen wij het beter doen? Wat is de toegevoegde waarde voor onze klant en de klant van de klant?"

 

 

 

 


"De trajecten met bestaande klanten worden constant geanalyseerd en geoptimaliseerd. Ook één van onze sterke punten: Vanzelfsprekend wordt met een nieuwe klant ook uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden om tot een zo efficiënt mogelijk resultaat te komen. En dit blijven we doen zolang we samenwerken.”

De strategie van Simon Loos werkt. Innovatief en betrokken. Nog steeds is er een jaarlijkse omzetgroei. Bakker ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Het zou natuurlijk fijn zijn als de economie aantrekt! Maar op dit moment mogen we, ondanks de druk op de tarieven, niet klagen. We hebben bijvoorbeeld net weer voor een nieuwe opdrachtgever 20 wagens aangekocht."

'WerkLoos' staat bij Simon Loos dus niet in het woordenboek!

Auteur: Hans Jager

eerder in de serie 'Kijkje in de keuken bij...'
» Een kijkje in de keuken bij... Brant Visser & Zn
» Een kijkje in de keuken bij... G.M. De Rooy & Zonen
» Een kijkje in de keuken bij... A-ware: van kaashandel naar ketenregisseur