Clicky


Toptijd voor team TopTrucks in zware etappe

Toptijd voor team TopTrucks in zware etappe
12-01-2016 23:40 | Etappes | auteur Redactie [AM]

BELÈN - In de op papier zwaarste etappe van de Dakar de negentiende tijd rijden. Dat had Vick Versteijnen niet voor mogelijk gehouden. De negende etappe, een lus door de duinen bij Belèn, was voor veel klassementsrijders een heel hoge horde, maar Versteijnen reed er, bijgestaan door navigator Frank van Weerdenburg en monteur André van der Sande, bijna fluitend doorheen. “Dit had ik echt niet verwacht.”
 
Het resultaat was een mooie opsteker voor het team TopTrucks. In de achtste etappe hadden ze door een kapotte turbo een uur verloren. Het onderdeel werd in rap tempo vervangen door de eendrachtige samenwerking van het trio. “Een geoliede machine,” omschreef Versteijnen zijn crew. “Dat was het toen we op de proef stonden te sleutelen aan de turbo, maar nu in de duinen ook weer. Daar hebben we veel door gewonnen. Als je als 31ste start en je komt met de 19de tijd over de streep, heb je het goed gedaan. Daar ben ik best trots op.

“Iedereen heeft perfect zijn werk gedaan,” zegt Versteijnen. “André hield de temperatuur en de bandenspanning in de gaten en zorgde steeds precies op tijd dat de bandendruk goed was. We zijn overal in één keer boven gekomen, zelfs op de heel steile klimmen. En Frank heeft super scherp genavigeerd en troefde als debutant zelfs ervaren navigators als Charly Gotlib af. Er was een punt waarbij we onlogisch links omhoog moesten. Frank wist zeker dat het goed was, dus dan vertrouw ik daar op. En jawel: helemaal goed. Terwijl anderen dus nog rondjes aan het rijden waren en wij zodoende in één keer heel veel tijd goed konden maken. Als zoiets goed gaat, gaat alles lachend.”

De hitte en het hele zachte zand waren nieuw voor Van Weerdenburg en Van der Sande, maar Versteijnen kon bogen op zijn ervaring van vorig jaar. “Ik heb vorig jaar wel geleerd hoe ik moet blijven rollen in dit mulle zand. Onderweg hebben we goed opgelet waar anderen de fout in gingen. We hebben er zat gezien die lek waren gereden, stukken hadden of hartstikke vast stonden. Dan ben je gewaarschuwd. Allemaal blijven drinken was ook een belangrijke les van vorig jaar. Het was ontiegelijk heet, maar we hadden er geen van drieën echt hinder van. Ik begrijp dat ze voor de motorrijders de proef met 100 kilometer hebben ingekort, maar van mij had het best door mogen gaan.”