Mediaconcern Sanoma sluit 2015 af met verlies
HELSINKI - Mediaconcern Sanoma heeft afgelopen jaar afgesloten met rode cijfers. Het Finse moederbedrijf van onder meer Nu.nl, SBS en tijdschriften als Donald Duck en Libelle boekte in 2015 een verlies van 158 miljoen euro, tegen een winst van bijna 62 miljoen euro een jaar eerder. De omzet liep met 9,7 procent terug tot ruim 1,7 miljard euro.
Het concern zag de winst mede teruglopen doordat in het vierde kwartaal 15 miljoen euro moest worden afgeschreven op de waarde van de Nederlandse tv-activiteiten. Door de opkomst van bijvoorbeeld Netflix is het kijkgedrag van mensen aanzienlijk veranderd en zijn bepaalde rechten op buitenlandse series minder waard geworden.
De resultaten werden concernbreed gedrukt door afschrijvingen en andere eenmalige posten in verband met de reorganisatie die in 2013 in gang werd gezet. Sanoma werkt er al een aantal jaar aan om de dalende advertentie-inkomsten het hoofd te bieden.
Dat de verkopen vorig jaar een stuk lager waren dan in 2014 komt onder meer doordat Sanoma recent afscheid heeft genomen van diverse tijdschriftentitels in België. Sanoma had ook in thuismarkt Finland en bij de activiteiten op het gebied van onderwijs te maken met tegenvallende prestaties. Wanneer alleen wordt gekeken naar activiteiten die het bedrijf vorig jaar ook al had, zakte de omzet alsnog met 3,4 procent.
De onderneming ziet ook een lichtpuntje. Sanoma slaagde erin de overgebleven activiteiten in Nederland en België in het laatste kwartaal op eigen kracht weer wat te laten groeien. Die verbetering was zowel zichtbaar bij de tv-zenders van SBS, waar de kijkcijfers aantrokken, als op de digitale markt. Dit geeft het bedrijf de indruk dat de goede weg is ingeslagen.