Clicky


Nieuwe Volvo Trucks I-Shift met kruipversnellingen kan vanuit stilstand starten met 325 ton

Nieuwe Volvo Trucks I-Shift met kruipversnellingen kan vanuit stilstand starten met 325 ton
15-03-2016 09:49 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

Volvo Trucks introduceert een nieuw lid voor de I-Shift-familie: I-Shift met kruipversnellingen. De nieuwe versnellingen die zijn toegevoegd aan de automatische versnellingsbak leveren een uitzonderlijk startvermogen voor trucks die zware ladingen vervoeren onder lastige omstandigheden. Het systeem is geheel uniek voor in serie geproduceerde zware trucks.

De nieuwe uitvoering van Volvo Trucks I-Shift maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de truck kan wegrijden vanuit stilstand en een treingewicht tot wel 325 ton kan transporteren.

“I-Shift met kruipversnellingen biedt een geheel nieuwe kijk op zware trucks met automatische versnellingsbak voor het regelen van de snelheid bij langzaam rijden en achteruitrijden. De chauffeur kan een zware lading vervoeren zonder zich zorgen te hoeven maken dat de truck in situaties belandt die leiden tot dure stilstand”, zegt Peter Hardin, Product Manager FM en FMX.

Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurige manoeuvres zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden.

“De aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen en het startvermogen met de nieuwe kruipversnellingen maken de taak van de chauffeur veel makkelijker bij het rijden op lastig terrein met een gladde ondergrond en een zware lading, zoals op bouwlocaties, in groeven of in bossen. Hoe zwaarder het transport en hoe slechter het wegdek, hoe meer de chauffeur baat heeft bij een truck met kruipversnellingen”, legt Peter Hardin uit.

Voor transportfirma's die zware transporten uitvoeren op ruwe ondergrond maar ook regelmatig op de snelweg rijden, bieden kruipversnellingen aanzienlijk meer flexibiliteit en de mogelijkheid tot zuiniger rijden.

“I-Shift met kruipversnellingen maakt het mogelijk om in extreme situaties te starten vanuit stilstand. Gecombineerd met een geschikte achterasoverbrenging die het toerenbereik optimaliseert bij hoge snelheden, resulteert dit in een lager brandstofverbruik op de snelweg. Dit is een aanzienlijk voordeel voor transportbedrijven die dit soort werkzaamheden uitvoeren”, zegt Peter Hardin.

Afhankelijk van het toepassingsgebied is I-Shift beschikbaar met één of twee kruipversnellingen vooruit en met of zonder twee kruipversnellingen achteruit. De kruipversnellingen achteruit maken het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen.