Clicky


Scania sluit zich aan bij eerste grensoverschrijdende automatische truckkonvooien ter wereld

Scania sluit zich aan bij eerste grensoverschrijdende automatische truckkonvooien ter wereld
23-03-2016 10:11 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BREDA - Op 29 maart beginnen drie extra lange vrachtwagens van Scania aan hun reis in automatisch konvooi vanuit het Zweedse Södertälje naar het Nederlandse Rotterdam. Het initiatief gaat uit van Nederland dat momenteel het EU-voorzitterschap bezit en ijvert om vaart te zetten achter geautomatiseerde truckkonvooien. Deze konvooien kunnen niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verminderen bij langeafstandstransport.

Scania maakt deel uit van de partners die meedoen aan de European Truck Platooning Challenge van 29 maart tot 6 april 2016. De Challenge is het allereerste internationale evenement in zijn soort.

Het project krijgt ook de steun van ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, en heeft tot doel om konvooicorridors in Europa te promoten, internationale samenwerking te bevorderen en de weg te effenen voor Europese wetswijzigingen.

Jonas Hofstedt, Head of Powertrain Development bij Scania, legt uit: “De European Truck Platooning Challenge is voor ons een uitstekende kans om mensen in Zweden en Europa bewust te maken van de grote voordelen van geautomatiseerde konvooien. Ze kunnen voor veiliger verkeer, efficiënter transport en een betere verkeersdoorstroming zorgen. We willen ook duidelijk maken dat we uniforme normen voor de supportsystemen nodig hebben en dat er een gemeenschappelijke, Europese wetgeving moet komen om konvooirijden op grote schaal mogelijk te maken.”

Scania nam het voortouw met nieuwe concepten voor konvooirijden en ontwikkelde truckcombinaties die op korte afstand van elkaar kunnen rijden, wat men ook platooning noemt. Het eerste voertuig in het konvooi fungeert als ‘leider’ die het tempo aangeeft voor de volgers. De afgelopen jaren bracht Scania platooning in de praktijk in zijn eigen transporttak. Zo bleek dat je door de luchtweerstand te verminderen tot 10% brandstof kunt besparen in een reële verkeerscontext.

Veel trucks zijn tegenwoordig uitgerust met radar- en camerasystemen zodat ze op korte afstand van hun voorganger kunnen rijden. Dankzij betrouwbare communicatie kunnen voertuigen in een konvooi op korte (zelfs een kleine 10 meter), maar veilige afstand van elkaar rijden. Dat is mogelijk door geavanceerde technologie en software die voertuigen digitaal met elkaar verbindt, de tussenafstand regelt en de remmen tegelijkertijd inschakelt als dat nodig is.

Chauffeurs in geautomatiseerde konvooien blijven altijd verantwoordelijk voor de supportsystemen in hun truck en kunnen het konvooi op elk moment verlaten of de afstand tot het kopvoertuig vergroten, bijvoorbeeld om andere bestuurders te helpen de autosnelweg te verlaten.

Op het traject tussen Södertälje en Malmö in Zweden rijden de Scania truck- en trailercombinaties met een extra trailer, waardoor de totale individuele lengte oploopt tot 32 meter.

“We testen al een tijd langere combinaties uit op bepaalde weggedeelten en we bereiken er goede resultaten mee”, aldus Hofstedt. “Door een extra trailer toe te voegen kun je meer goederen per transport vervoeren, waardoor de prijs per tonkilometer met 40% en de CO2-uitstoot met ruim een kwart dalen.”

Scania blijft ook volop investeren in onderzoek om de komst van geconnecteerde zware voertuigen en de nodige infrastructuur te versnellen. Op het Mobile World Congress in Barcelona kondigden Scania en Ericsson zopas een nieuw gezamenlijk researchinitiatief in dit domein aan.