EcoTwin vertrokken vanuit het Belgische Westerlo
WESTERLO(B) - "België zal zich sterk maken voor een verdere ontwikkeling van truck-platooning in Europa." Met die belofte gaf adviseur Christophe Leurident van de Belgische mobiliteitsminister Galant dinsdag in Westerlo het startsein voor het vertrek van de EcoTwin truck-platoon naar de European Truck Platooning Challenge. Vandaag, woensdag 6 april, wordt de EcoTwin-combinatie van DAF, TNO, NXP en Ricardo rond het middaguur op de Maasvlakte bij Rotterdam opgewacht door de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu, Schultz van Haegen.
De European Truck Platooning Challenge is een initiatief van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur & Milieu. Doel is om op Europees niveau toestemming te krijgen om op grote schaal vrachtwagencombinaties (‘platoons’) te kunnen testen, die draadloos aan elkaar verbonden zijn. Daardoor kunnen zij bijzonder dicht achter elkaar rijden, met voordelen op het gebied van brandstofbesparing, CO2-emissies, verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer.
Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van technologie voor het geautomatiseerd rijden. Het tweede voertuig volgt het voorliggende automatisch, gebruikmakend van Wifi, radar en camera’s.
Uniek aan de EcoTwin-combinatie is de door NXP ontwikkelde Wifi-P-verbinding. Daarmee reageert de tweede truck tot 25 keer sneller dan een mens en vertraagt een volgende truck al vóórdat onze ogen waarnemen dat de voorligger remt. Ook maakt Wifi-P het mogelijk dat chauffeurs aan boord van de DAF trucks met elkaar praten en wordt op een groot scherm in de tweede truck geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet (‘See Through’).
Doorontwikkeling nodig
“Uiteraard is er nog veel doorontwikkeling nodig voordat truck platooning als nieuwe technologie op het wegennet geïntroduceerd kan worden”, aldus Ron Borsboom, lid van de Board of Management van DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn; met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden.”
Europese politiek nu aan zet
“België zal er in de toekomst alles aan doen om tests met truck-platooning nog meer mogelijk te maken op de openbare weg om zo meer ervaring op te doen”, stelde Christophe Leurident, adviseur van minister Galant. “De Europese politiek is nu aan zet om dat mogelijk te maken en samen met de Nederlandse minister Schultz van Haegen willen wij ons hier sterk voor maken.”
‘EcoTwin’ is een consortium van DAF Trucks, TNO, NXP en Ricardo, waarbij elke partij zijn specifieke kennis en ervaring inbrengt. NXP draagt zorg voor de draadloze, state-of-the-art communicatie tussen de beide voertuigen met gebruikmaking van camera’s, sensoren, radar en Wifi-P. Ricardo levert als toonaangevend consultancy-bedrijf adviezen op het gebied van de functionele veiligheid van de systemen. TNO is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, en integreren van het complete pakket van nieuwe technologieën .
DAF Trucks neemt – naast de integratie van alle systemen in de voertuigen – alle testwerkzaamheden voor haar rekening. Er is voor DAF Assen- en Cabinefabriek in Westerlo als vertrekpunt voor de EcoTwin-combinatie gekozen omdat het dit jaar exact 50 jaar geleden is dat DAF haar productie in België startte.