Vijftien nieuwe luchtvrachttrailers voor Brinkman Trans-Holland
ROTTERDAM - Brinkman Trans-Holland is een innovatieve logistieke dienstverlener die een breed scala aan diensten biedt, van kleine zendingen tot luchtvracht en het regelen van goederenstromen in complexe Supply Management projecten. Recentelijk schafte Brinkman Trans-Holland 15 Van Eck-luchtvrachttrailers aan met Thermo King SLXe-300-50 koelunits. Duurzame en breed-inzetbare trailers zijn het gevolg van deze samenwerking.
Brinkman is gespecialiseerd in geconditioneerde transporten waarbij gebruik wordt gemaakt van de laatste technologie zoals GPS en GPRS. Brinkman vervoert met name gekoelde producten als groente en fruit, bloemen en planten en farmaceutische goederen.
Milieubelasting
Voor de uitbreiding van het wagenpark heeft Brinkman gekeken naar een oplossing waarbij luchtvrachttrailers breed inzetbaar zijn en bovendien minder belastend voor het milieu.
Van Eck Group, een familiebedrijf dat in 1912 is opgericht en nu ongeveer 150 mensen in dienst heeft voor de bouw en het onderhoud van de modernste wegtransportmiddelen, bleek een goede partner bij het ontwikkelen van de luchtvrachttrailers. Van Eck levert producten die geheel naar wens van de klanten ontworpen en geproduceerd worden. Per jaar worden ongeveer 500 custom-made voertuigen afgeleverd.
FRC certificering
Bart den Hartogh, Accountmanager bij Van Eck legt uit: “Wij zijn de enige in de branche in Nederland die een eigen chassis en carrosserie maken en standaard koelinstallaties naar wens aanpassen en installeren. We zijn gespecialiseerd in luchtvracht en dubbeldekkers. Brinkman zocht naar een oplossing waarbij het laadvolume vergroot wordt en de impact op het milieu verkleind wordt. We hebben gekozen voor rollenbanen in de vloeren, blokkeerrails in de vloer en tegen het dak en hydrolische laadkleppen. Door de optimale isolatie hebben de trailers FRC certificering ontvangen, waarbij de rollenbanen apart getest zijn. Dit maakt de trailers geschikt voor diverse opdrachten, het lossen van één pallet tot distributie via luchtvracht, ook van diepvriesproducten. Bovendien maakt Van Eck gebruik van duurzame materialen zodat de voertuigen zeer lang meegaan en er bespaard wordt op de totale kosten gedurende de levensduur van de trailers.”
SLXe koelunits
Arjan Baas, Kwaliteitscoördinator bij Brinkman Trans-Holland verklaart de keuze voor Thermo King Transportkoeling: “We hebben al jaren een goede relatie met Thermo King en door de uitstekende onderlinge communicatie is het proces van ontwikkelen, produceren en leveren vlot verlopen. De SLXe-300 koelunits passen perfect in het beeld dat wij voor ogen hadden. Deze units worden geleverd met het nieuwe koudemiddel
R-452A. Zeker in Scandinavische landen, waar wij vooral komen, is de milieubelasting hoog en met dit nieuwe koudemiddel is de impact op het milieu aanzienlijk minder en dus ook financieel aantrekkelijk. Het brandstofverbruik is van groot belang en met deze koelunits hebben wij reeds ervaren dat dit in sommige gevallen tot twintig procent verlaagd wordt.”
De SLXe koelunits zijn standaard uitgerust met een OptiSetPlussysteem. Hiermee kan de unit naar wens voorgeprogrammeerd worden waardoor de kans op bedieningsfouten nihil is. Ook zijn de nieuwe koelunits wederom voorzien van een Thermo King TracKingsysteem met Solar Panel. Dit zonnepaneel zorgt ervoor dat de accu van de koelunit op niveau blijft door de constante stroomvraag van het TracKingsysteem en andere aanvullende externe systemen.
Daarnaast zijn de luchtvrachttrailers ook voorzien van een geïntegreerde deurschakelaar in het achterportaal en van een Thermo King AIA Roof Sensor. Deze AIA Roof Sensor is een temperatuursensor die gekoppeld is aan de CargoWatch datalogger en op 2/3 van de laadruimte en verzonken in het dak is aangebracht. Deze sensor registreert de temperatuur in de laadruimte aanzienlijk nauwkeuriger, omdat de sensor “zwevend” in de laadruimte hangt en niet wordt beïnvloed door contact met wanden of met het dak van trailer.
Met de vijftien luchtvrachttrailers kan Brinkman per voertuig vier luchtvrachtpallets met een maximale hoogte van 2.70 meter vervoeren of 43 Deense bloemencontainers.