Tot half oktober extra goederentreinen IJssellijn
RHEDEN - Tot half oktober rijden er elke dag extra goederentreinen over de IJssellijn. In 2017 rijden deze extra treinen nog één week per maand. In totaal gaat het om vijf tot tien treinen per etmaal. In 2015 waren dat er ongeveer drie.
Daarnaast zijn er zorgen over de ontwikkelingen ten aanzien van het vervoer gevaarlijke stoffen in Oost Nederland.
Extra vervoer Betuweroute
Het vervoer van goederen over de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting blijven stijgen. De Betuweroute zelf is hier goed op voorbereid, maar de aansluiting op het spoor in Duitsland is dat nog niet. Daarom wordt er de komende jaren in Duitsland gewerkt aan de aanleg van een extra, derde spoor. Hierdoor kunnen tijdelijk minder treinen gebruik maken van de Betuweroute. Door het derde spoor kunnen vervoerders straks meer treinen inzetten op de Europese spoorlijnen. Ook het internationale spoorvervoer op de belangrijke Europese goederenroute Rotterdam - Genua verbetert hiermee.
Buitendienststellingen en omleidingsroutes
Om de werkzaamheden voor het derde spoor uit te voeren, zijn buitendienststellingen nodig en dus omleidingroutes. In 2016 is in de periode half april – half oktober op de Betuweroute maar één spoor beschikbaar in plaats van twee (en soms geen van beide). Vanaf 2017 is dit 1 week per maand het geval. Het betreft hier het traject Emmerich-Oberhausen, waardoor er beperkt verkeer over de Betuweroute kan plaatsvinden. Het treinverkeer dat in die perioden van de Betuweroute gebruik zou willen maken, moet het doen met maar één spoor of via andere routes rijden.
In de periode van half april tot half oktober 2016 worden omleidingsroutes voor de goederentreinen ingezet. Het grootste deel wordt omgeleid via de Brabantroute (Venlo). De extra goederentreinen over de route Oost Nederland volgen tijdens de omleidingsperiode deels de route Weesp - Amersfoort - Apeldoorn en deels de route over de IJssellijn.
Vervoer gevaarlijke stoffen
Staatssecretaris Dijksma heeft toegezegd om in juli met een voorstel te komen om het vervoer met gevaarlijke te stoffen omlaag te brengen in Oost-Nederland. Dit naar aanleiding van een brief die de provincie Gelderland, de Regio Stedendriehoek en bij het goederenvervoer betrokken gemeenten en de veiligheidsregio’s langs de IJssellijn en Twentelijn in Oost Nederland aan de staatsecretaris hebben verzonden.