Clicky


Vijf nieuwe Renault T-Trucks voor Norbert Maes

Vijf nieuwe Renault T-Trucks voor Norbert Maes
14-06-2016 14:03 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

LICHTERVELDE(B) - Precies 35 jaar geleden kocht Transport Norbert Maes zijn eerste trekkers bij Renault. Onlangs bestelde het bedrijf uit Lichtervelde nog vijf Renault Trucks T, wat de teller op het aantal aangekochte voertuigen op 89 brengt. Met die vijf komt het totaal aantal T-Range voertuigen op zeventien. Alle vrachtwagens komen van bij Garage Vansteeland in Izegem. “Want je koopt eerst en vooral een goede service”, zegt Hendrik Maes die het familiebedrijf leidt.

Transport Norbert Maes werd opgericht in het begin van de jaren ’30 door grootvader Honoré en zijn broers Adiel en André. “Aanvankelijk transporteerden mijn grootvader en zijn broers grint vanuit het station van Lichtervelde”, vertelt Hendrik Maes. “Met paard en kar brachten ze het grint naar de landelijke wegen om die te verharden. Het overladen van het grint van de treinwagon op de kar gebeurde nog met de hand. In het seizoen ging mijn grootvader ook mosselen halen in het Nederlandse Philippine. Tijdens die lange rit kon hij onderweg slapen omdat het paard de weg van buiten kende.”

Enkele jaren later startte grootvader Honoré met een eigen vervoerbedrijf. Paard en kar maakten plaats voor een Amerikaanse legercamion uit de Eerste Wereldoorlog. De volle banden werden vervangen door luchtbanden, de benzinemotor ruimde plaats voor een diesel. Toen al vervoerde Honoré Maes vooral bouwmaterialen. In 1960 begon hij met het vervoer van bulkcement, nu nog steeds een van de belangrijkste activiteiten van de firma.

In 1967 splitste het bedrijf op in de firma Colpaert-Maes en Transport Norbert Maes, de vader van Hendrik. Toen Norbert Maes in 1973 verongelukte, kwam de negentienjarige Hendrik samen met zijn moeder aan het hoofd van de firma te staan. De zaak werd uitgebreid en de activiteiten werden gediversifieerd. “Door de crisis in de bouw zijn we toen ook begonnen met internationaal vervoer”, zegt Hendrik Maes.

In 1981 stapte de jonge zaakvoerder naar Garage Vansteeland in Izegem en schafte hij zich zijn eerste Renault aan. “Door het grote succes met die Renault R 310 en de enorme inzet van de firma Vansteeland hebben we ons de volgende jaren nog voertuigen van de Franse constructeur aangeschaft”, vertelt Hendrik Maes. “Daaronder vier R 310, drie R 370, zes R 340 en één R 365. De eerste twee Renaults hebben we overgelaten in 1989. Ze hadden toen meer dan één miljoen kilometer op de teller staan zonder dat er iets aan de motor, de versnellingsbak of de achterbrug werd vervangen.”

In 1990 werd het transportbedrijf uitgenodigd naar het Franse Bourg-en-Bresse voor de voorstelling van het revolutionaire AE-gamma, de Magnum. Transport Norbert Maes mocht de allereerste Renault AE in 1990 in België in ontvangst nemen. De Renault Magnum werd tot 2013 geproduceerd tot hij opgevolgd werd door de Renault Trucks T, de wagens die nu de dienst uitmaken bij het bedrijf uit Lichtervelde.

Het bedrijf heeft twee types van de Renault Trucks T rijden. De T 480 High met 13-liter motor wordt ingezet voor het internationaal vervoer en de T 460 met 11-liter motor wordt gebruikt voor het betontransport met kipperopleggers. “Internationaal rijden we met frigowagens geladen met voedingswaren”, zegt Hendrik Maes. “Vooral naar Frankrijk maar soms ook naar Duitsland of naar Nederland. Die wagens hebben een volledig vlakke vloer en het onderste bed staat wat hoger. De chauffeurs overnachten in hun cabine.”

De lichtere Renault Trucks T 460 worden ingezet voor betontransport. “In bulk vervoeren we 50 tot 60 soorten beton tot Parijs en Amsterdam. Tijdens die ritten slapen de chauffeurs zelden in hun cabine. Voor dit transport is het leeggewicht heel belangrijk. De wagens worden op een weegbrug geladen en het laden stopt als het maximaal toegelaten gewicht is bereikt. Daarnaast hebben we ook nog een vrachtwagen die lege vaten van 200 liter vervoert. Daar is het gewicht uiteraard niet van belang.”

De firma koopt alle voertuigen aan. Het aantal kilometer per jaar varieert van 100.000 tot 140.000. De wagens die internationaal rijden worden na vijf jaar vervangen, de trekkers die beton transporteren gaan zeven jaar mee. Het kleine onderhoud gebeurt in de eigen garage. Voor interventies waarbij de computer te pas komt gaan de wagens naar Vansteeland. “En daar zijn we na al die jaren nog altijd heel tevreden van”, zegt Hendrik Maes. “Je koopt niet enkel een vrachtwagen maar ook en vooral een goede service.”