Clicky


De Iveco New Stralis: de TCO2-kampioen

De Iveco New Stralis: de TCO2-kampioen
21-06-2016 10:25 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

MADRID - Iveco lanceerde vorige week de New Stralis, die een volledig nieuwe aandrijflijn introduceert en met de beste betrouwbaarheid en efficiëntie een toonaangevende reductie van TCO en CO2 vertegenwoordigt. De range van drie verschillende types Stralis is ontwikkeld rond missies van klanten en voldoet aan alle vereisten van de sector voor zware transporten over de weg.

De New Stralis is het resultaat van een belangrijke investering in productontwikkeling, testen en productiefaciliteiten en -methodes. De New Stralis zal volledig profiteren van de fabricagetechnologieën en -processen van topkwaliteit in de fabriek in Madrid, die de New Stralis produceert. De fabriek in Valladolid produceert de cabine van de New Stralis (Spanje). Beide fabrieken zijn volledig vernieuwd en gereorganiseerd zodat op de hoogste niveaus van World Class Manufacturing wordt gewerkt.

New Stralis: drie TCO2-kampioenen

De New Stralis is ontworpen om de beste oplossing te bieden voor regionale missies en missies over een korte afstand, inclusief transport van gevaarlijke stoffen, waarbij het unieke voordeel van het exclusieve HI-SCR nabehandelingssysteem (zonder EGR/uitlaatgas recirculatie) behouden blijft.

Een specifieke versie, de New Stralis XP, is ontworpen aan de hand van de eisen van transportbedrijven die internationaal langeafstandsvervoer uitvoeren. De New Stralis XP is dan ook volop voorzien van innovatieve brandstofbesparende functies en nieuwe voorzieningen om de nuttige gebruikstijd en brandstofefficiëntie te maximaliseren.

De revolutionaire New Stralis NP, die rijdt op CNG en LNG, is de meest duurzame truck voor internationaal transport ooit en is een echte doorbraak in de branche voor trucks op gas. Het is de enige truck op aardgas die het vermogen, comfort, transmissietechnologie en brandstofautonomie biedt die is afgestemd op langeafstandsvervoer.

Pierre Lahutte, Iveco Brand President, zegt hierover: “De New Stralis is ontworpen om de TCO en CO2-uitstoot van transporteurs te verlagen evenals de beste betrouwbaarheid te bieden aan zijn eigenaars. Wij hebben voor de klant een nieuwe set voorzieningen toegevoegd om hun TCO te reduceren. Het vrachtvervoer op lange afstand zal de komende jaren een stimulerend effect hebben op de volledige commerciële voertuigmarkt: de Stralis heeft alles wat nodig is om zo'n volledig hervormde markt te leiden met de TCO2-kampioen Stralis XP, een truck met geavanceerde technologie. En natuurlijk de doorbraak met de Stralis NP, de eerste en enige truck op gas die bewezen heeft dat hij winstgevend gebruikt kan worden bij langeafstandsvervoer. Wij staan op het punt nieuwe grenzen te openen qua duurzaam transport, en dit zullen we doen in samenwerking met onze klanten.”

Een nieuwe, unieke missiegedreven aanpak: Product en TCO-reducerende voorzieningen

Iveco heeft op de Stralis alle belangrijke technische subsystemen vernieuwd en opgewaardeerd: de New Stralis heeft een volledig nieuw ontworpen aandrijflijn, nieuwe elektrische en elektronische architectuur, nieuwe best presterende transmissie, nieuwe achteras en achterwielophanging en introduceert de GPS voorspellende functies van de laatste generatie. Bovendien heeft Iveco een nieuwe generatie voorzieningen ontwikkeld die bedoeld zijn om de TCO van elk model te reduceren, wat een exclusief en onderscheidend element vertegenwoordigt van het New Stralis-aanbod.

New Stralis - TCO-kampioen: Technologie tot in het hart

De ontwikkelingen op de New Stralis zijn geconcentreerd op brandstofbesparing, om de Total Cost of Ownershop bij elke missie elk routetype te reduceren.

De motoren zijn opnieuw ontworpen waardoor interne wrijving is gereduceerd. De nieuwe anti-stationaire functie schakelt de motor automatisch uit na een vooraf ingestelde tijdsperiode, wanneer het voertuig geparkeerd is. Zo wordt voorkomen dat onnodig brandstof wordt verbruikt.

De Smart Auxiliaries op de New Stralis 480XP en 570XM voorkomen energieverlies wanneer ze niet gebruikt worden: de koppelingscompressor en luchtverwerkingseenheid, energie-terugwinnende wisselstroomdynamo met intelligente controle van de accu en een stuurpomp met variabele opbrengst.

Het Smart EGR-systeem op de New Stralis 480XP en 570XM is een innovatieve oplossing die werkt in combinatie met het gepatenteerde HI-SCR nabehandelingssysteem van Iveco, om de verbranding te optimaliseren met aanzienlijk brandstofbesparend voordeel op langeafstandsroutes als gevolg. Het gebruikt een kleine hoeveelheid uitlaatgas voor recirculatie (slechts 8 procent) om een vervroegde inspuiting mogelijk te maken, hetgeen het brandstofverbruik reduceert. De hoge 97 procent uitlaat NOx conversie, gerealiseerd door het HI-SCR systeem, blijft behouden. Deze revolutionaire en slimme oplossing heeft alle voordelen van het HI-SCR-only systeem: geen impact op de afmetingen van de radiateur, geen extra onderhoud, geen gewichtstoename, geen geparkeerde regeneratiecyclus en de langste onderhoudsintervallen. Ook dit leidt tot een verdere reductie van brandstofverbruik en TCO. Met deze oplossing, bewijzen Iveco en zijn partner voor de motorontwikkeling FPT Industrial opnieuw hun reeds lang gevestigde leiderschap in de technologie van brandstofefficiëntie.

Het HI-CRUISE GPS voorspellend rijsysteem, gebaseerd op gloednieuwe mapping-technologie, vergelijkt geo-localisatie met wegtopografie en dienovereenkomstig past het voorspellende strategieën bij acceleratie, deceleratie en schakelen toe. Deze functie vereenvoudigt het werk van de bestuurder. Hij of zij kan zich nu concentreren op veiligheid in plaats van op wegroutine en verbetert zijn comfort met een soepele rijstijl. Bovendien levert het substantiële brandstofbesparingen op, ook bij bestuurders met beperkte vaardigheden.

De nieuwe driedubbele “A” eco-banden ontwikkeld door Michelin minimaliseren rolweerstand, waardoor brandstofbesparingen tot gemiddeld 1,5 procent verkregen worden tijdens de eerste gebruiksfase. Dit levert milieuvoordelen op van 1,33 kg minder CO2 per 100 km. Dit betekent een reductie van ruim 3,7 ton CO2 tijdens de eerste gebruiksfase van het voertuig. Deze besparingen worden verkregen met behoud van dezelfde grip, robuustheid en duurzaamheid.

De volledig nieuwe achteras met enkele reductie verbetert versnellingsgeometrie, wrijving en optimaliseert daardoor brandstofverbruik. Al deze nieuwe functies en producteigenschappen leiden tot een dubbele verbetering in brandstofefficiëntie vergeleken met het vorige model Iveco Stralis.

De HI-TRONIX geautomatiseerde transmissie met 12 versnellingen van de nieuwste generatie, ontwikkeld in samenwerking met ZF, staat aan de top van de technologische vooruitgang in zijn categorie en verbetert duurzaamheid drastisch en reduceert kosten. De HI-TRONIX reduceert schakeltijd met 10 procent, de versnellingsbak werd ontworpen voor bijna twee keer het aantal schakelhandelingen van de vorige generatie, het kan de duurzaamheid verbeteren met maximaal 1,6 miljoen kilometer, en verlaagt geluidsemissie met 6db, ideaal voor rustige nachtritten.  

Uiteraard allemaal met de beste verhouding koppel-tot-massa, verhoudingverdeling en efficiëntie. Bovendien reduceert zijn modulaire, onderhoudsvriendelijke ontwerp onderhoud en vereenvoudigt het reparaties, met daaruitvoortvloeiende besparingen op kosten. Het biedt ook bijkomende functies, zoals kruipmodus (creep) voor handelingen bij lage snelheid, functionerend als een koppelomvormer transmissie, rocking-functie om de grip te herstellen op oppervlaktes met lage grip, 4 achteruitversnellingen en een nieuwe serie PTO's.

De achterwielophanging is volledig opnieuw en massa-efficiënter ontworpen, hetgeen leidt tot een lichtere wielophanging met behoud van prestaties; dit vertaalt zich in 45 kilogram meer laadvermogen. Hogere weerstand tegen corrosie, verkregen door oppervlaktebehandeling van alle belangrijke metalen componenten, draagt bij tot lagere onderhoudskosten.

De nieuwe elektrische en elektronische architectuur op New Stralis en New Stralis XP vertegenwoordigt een technologische doorbraak en maakt verdere innovatie mogelijk. Gebaseerd op het MUX-concept, heeft het elektronische eenheden aan boord die communiceren via twee fysieke draden met een gemeenschappelijk protocol.

De nieuwe HI-MUX - de Stralis-evolutie van dit concept - werd geïmplementeerd via het opnieuw ontwerpen van de volledige distributielay-out en enkele componenten daarvan. De architectuur ervan is modulair, in tweeën gesplitst voor een verbeterde flexibiliteit en onderhoudsgemak en werd geïntegreerd in een nieuwe lay-out met pneumatische, brandstof- en AdBlue-leidingen. HI-MUX maakt de ontwikkeling mogelijk van een gedetailleerde ontwerpoplossing voor elke specifieke truckconfiguratie, terwijl het aantal componenten en hun montagecomplexiteit gereduceerd worden.

De uitstekende betrouwbaarheid en duurzaamheid van de New Stralis leidt ook tot lagere kosten voor Onderhoud en Reparaties: 5 procent minder dan een huidig model met een standaard contract van 3 jaar en 8 procent bij een contract van 4 jaar. Deze verbetering betekent reductie van een kostenpost die reeds zeer competitief was en de algemene TCO verder vermindert.

New Stralis - CO2-kampioen: duurzaamheid en prestatie in transport

Een brede en goed gebalanceerde serie motoren die afgestemd is op alle toepassingen

De New Stralis heeft Iveco Cursor 6-cilinder motoren uitgerust met nieuwe missie-specifieke, brandstofbesparende oplossingen. Het grote assortiment motoren voor de New Stralis omvat 3 cilinderinhouden, met de Cursor 9 van 8,7 liter, de Cursor 11 van 11,1 liter en de Cursor 13 van 12,9 liter, en 9 nominale vermogens van 310 tot 570 pk, die allen in vermogen en koppeldichtheid van topklasse zijn.

De milieuprestaties van de new Stralis’ zijn verder verbeterd door een hogere efficiëntie van de motoren en een prestatieverbetering: het maximumkoppel op de Cursor 11 is verhoogd met 100 Nm op de 420 pk motor en met 50 Nm op de 480 pk, terwijl het maximaal vermogen op de Cursor 13 510 en 570 pk bereikt.

HI-SCR: de technologie die kenmerkend is voor Iveco

De New Stralis heeft het gepatenteerde HI-SCR-systeem, het beste selectieve katalitische reductiesysteem op de markt en het enige dat een niveau van 97 procent NOx-verlaging bereikt, en dus voldoet aan Euro VI-normen zonder EGR. In de Euro VI/C-versie ervan, detecteert HI-SCR ook in realtime elke variatie in het emissieniveau via nieuwe AdBlue-sensoren die een continu en accuraat emissiebeheer mogelijk maken.

Met HI-SCR is er geen actieve regeneratie en de uitlaattemperatuur is lager: dit maakt de New Stralis tot de ideale truck voor werk in afgeschermde gebieden zoals luchthavens, boten, tunnels, raffinaderijen en laadperrons voor brandstof, evenals voor transport van gevaarlijke stoffen.

HI-SCR is een compact, lichtgewicht technologie die de beste combinatie biedt van efficiëntie en economische gebruiksduur. Het heeft ook de langste onderhoudsintervallen op de markt, maximaliseert de nuttige gebruikstijd van het voertuig en levert een uitstekende brandstofefficiëntie. Het leidt allemaal tot de uitzonderlijk lage TCO en een uitstekende duurzaamheid van de New Stralis, de TCO2-kampioen.

New Stralis XP: de TCO2-kampioen voor langeafstandsvervoer

De New Stralis 480XP en 570XP zijn ontworpen voor missies over extra lange afstanden. Ze hebben talrijke nieuwe brandstofbesparende functies en geavanceerde technologieën, zoals de innovatieve Smart EGR en worden geleverd met nieuwe voorzieningen ontworpen om een maximale gebruiksduur te garanderen, wat een echte gelegenheid is voor bedrijven die vrachten vervoeren over lange afstanden en die maximale brandstofbesparingen en het laagste TCO willen – een segment dat geldt voor 60 procent van de industrie.

De New Stralis XP is de meest betrouwbare en brandstofefficiënte truck die leverbaar is op de markt en vertegenwoordigt de meest uitgebreide oplossing voor vrachtvervoer over lange afstanden in een pakket dat product en voorzieningen combineert om TCO en CO2 te reduceren.

Met brandstofbesparingen tot 11 procent en een indrukwekkende TCO-reductie van tot 5,6 procent bij vrachtvervoer over lange afstanden, is het de TCO2-kampioen voor langeafstandsvervoer.

New Stralis NP: een groene revolutie in de transportwereld

De New Stralis NP is de eerste truck op gas ooit die vermogen, brandstofautonomie, rijcomfort en leefbaarheid biedt volgens internationale normen voor vrachtvervoer. Het reduceert de Total Cost of Ownership met 3 procent in vergelijking met het vorige CNG-model. De nieuwe 9-liter LNG / CNG-motor bereikt het beste nominale vermogen ooit voor dit type brandstof: 400 pk met 1.700 Nm koppel. Dit komt overeen met een verhouding van 10 pk per ton lading, wat in overeenstemming is met de normen voor commercieel vrachtvervoer over lange afstanden.

Het is het eerste voertuig op alternatieve brandstof voor vrachtvervoer voor lange afstanden dat transportbedrijven de mogelijkheid biedt zowel de duurzaamheid als het rendement op investeringen te verbeteren.

Voorzieningen van de nieuwe generatie: TCO2 Live en Uptime Garantie

Iveco TCO2 LIVE is een nieuw modulair portfolio van voorzieningen dat voor het eerst voorzieningen van de nieuwe generatie omvat en ook geldt voor wagenparkbeheer en traditionele after-sales-activiteiten.

Drie van deze nieuwe voorzieningen zijn gebaseerd op brandstofadvies dat klanten helpt hun New Stralis op de meest brandstofefficiënte manier te bedienen:

  • een wekelijks rapport over rijstijl en brandstofverbruik van elk voertuig in het wagenpark
  • advies over brandstofbesparing gebaseerd op de grote hoeveelheid informatie verzameld via de real-life truck analyse van Iveco
  • brandstofbewuste rijstijl-lessen.

Bovendien heeft de New Stralis het RIJSTIJLEVALUATIE-systeem, dat werkt als een professionele instructeur aan boord, die bestuurders helpt hun rijstijl te verbeteren door suggesties in realtime te geven.

Tenslotte, de exclusieve Iveco UPTIME GARANTIE die gebaseerd is op de betrouwbaarheid van de New Stralis en de uitmuntendheid van het servicenetwerk van Iveco om de voertuigen van de klanten op de weg te houden. Dankzij deze formule kan de klant binnen 24 uur weer op weg, indien zijn New Stralis niet gebruikt zou kunnen worden. Hetzij door zijn voertuig te repareren, het voorzien in een vervangende truck, of indien beide niet beschikbaar een dagelijkse compensatie voor maximaal 4 dagen verblijf van het voertuig in de werkplaats. Deze service wordt geleverd via de Truck Stations van Iveco, die ingezet worden langs alle belangrijke Europese transportdoorgangen om te voldoen aan de verplchting van de Uptime Garantie.