Clicky


Technologie GE kracht achter een van ’s werelds grootste kraanschepen

Technologie GE kracht achter een van ’s werelds grootste kraanschepen
12-07-2016 18:00 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

SINGAPORE - Om gewaagde ideeën en doelen te kunnen realiseren en uitdagingen het hoofd te bieden, zijn er stabiele samenwerkingen en betrouwbare technologieën nodig. Een dergelijke samenwerking is recent gevormd tussen GE en Sembcorp Marine, die samen een van de meest uitdagende offshore-projecten van de laatste tijd gaan realiseren: het nieuwe semi-afzinkbare kraanschip van het Nederlandse Heerema.

De Marine Solutions divisie van GE gaat de technologie leveren die de kernactiviteiten van Heerema’s nieuwe SSCV Sleipnir gaat ondersteunen. De Sleipnir wordt 220 meter lang en 102 meter breed, waardoor dit het grootste kraanschip ter wereld zal zijn. Het schip wordt uitgerust met twee kranen met een hefvermogen van 10.000 ton. Deze kranen worden ingezet voor offshore-bouwprojecten en zwaar tilwerk.

Om de werkzaamheden aan boord van het schip soepel te laten verlopen, levert GE het elektrische gedeelte van het kracht- en aandrijfsysteem, inclusief twaalf 8-megawatt (MW) generatoren, acht aandrijfsystemen van 5,5 MW, middenspanningsschakelborden, transformatoren en MV7000 aandrijvingen. De opgewekte energie zal het schip positioneren en stuwen en de systemen aan boord van het schip van elektriciteit voorzien.

Om verschillende technische uitdagingen te overwinnen, heeft GE een oplossing ontwikkeld die op maat is gemaakt voor dit project. Zo is bij het ontwerpen van het volledige energiesysteem rekening gehouden met fouttolerantie, in lijn met de regels van Lloyd’s Register (DP AAA). Het systeem is compacter dan standaardoplossingen.

GE heeft namelijk geavanceerde sensoren ingebouwd, zodat het mogelijk is om de status van alle apparaten in real-time te monitoren en mogelijke defecten te signaleren. Samen vormen deze toepassingen een compacte, maar zeer geavanceerde oplossing, die werkzaamheden faciliteert en tegelijkertijd de uitvaltijd van systemen vermindert.

"Om onze nieuwste SSCV aan te drijven, wilden we samenwerken met de beste in de business”, zegt Martijn Wijdeveld, Senior Project Manager van Heerema Offshore Services. “In GE hebben we een partner gevonden die over veel kennis en ervaring beschikt. We zijn er zeker van dat hun technologie aan boord van ons schip zorgt voor betrouwbare operaties.”

Ook mr. Willian Gu Wei Guang, Head of Sembcorp Marine Rigs & Floaters, is te spreken over de samenwerking: “We zijn verheugd dat we dit gigantische schip voor Heerema kunnen bouwen in samenwerking met GE. We kijken uit naar een goede samenwerking bij het installeren van hoogstaande en best-in-class oplossingen aan boord van het schip."

“We zijn blij om aan dit project met Heerema te werken,” stelt Tim Schweikert, President & CEO van GE’s Marine Solutions. “Bij het bouwen van een SSCV van deze omvang word je geconfronteerd met een reeks van uitdagingen. Dankzij onze uitgebreide technische expertise zijn we er zeker van dat we in staat zijn om deze uitdagingen te tackelen en een hoogstaande oplossing te leveren om de activiteiten van het schip vlekkeloos te laten verlopen. We geloven ook dat dit project de relatie tussen GE, Heerema en Sembocrp Marine versterkt.”

GE heeft zijn wijdverspreide en diverse distributienetwerk ingezet om te zien waar de beste materialen voor dit project te vinden waren. De generatoren komen uit het Verenigd Koninkrijk, de schakelborden uit Polen en de motoren en frequentieregelaars uit Frankrijk. Het leveringsplan van GE is verdeeld tussen september 2016 en mei 2017. Het schip is naar verwachting in december 2018 klaar voor gebruik.