Clicky


FlixBus neemt busdiensten van Deutsche Post over

FlixBus neemt busdiensten van Deutsche Post over
03-08-2016 09:24 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

MÜNCHEN/BERLIJN/BONN – FlixMobility (FlixBus) en Deutsche Post DHL Group maakten op woensdag 3 augustus bekend dat "Postbus", het busnetwerk van Deutsche Post DHL Group, wordt overgenomen door FlixBus. Vanaf 1 november 2016 zullen de eerste Postbus diensten in het internationale FlixBus mobiliteitsplatform worden geïntegreerd. Met behulp van een langdurige marketing en sales coöperatie willen beide bedrijven nieuwe klantgroepen voor hun respectievelijke core business ontwikkelen.

FlixBus is een Europese mobiliteitsaanbieder over lange afstanden en een merk van de FlixMobility Group. De startup startte 2013 in Duitsland na de deregulatie van de nationale langeafstandsvervoersmarkt en de val van het spoorwegmonopolie. Met 100.000 dagelijkse verbindingen naar 900 bestemmingen in 20 landen biedt FlixBus nu het grootste netwerk van langeafstandsbussen in Europa aan.

Deutsche Post Mobility, een 100%-dochteronderneming van de Deutsche Post DHL Group, de globale marktleider in de logistieke sector, exploiteert langeafstandsbussen naar 120 bestemmingen in Duitsland en buurlanden. In Nederland rijdt de “Postbus” enkel naar Groningen.

Tot het einde van het jaar zal FlixBus haar service naar Europese regio’s uitbreiden. Kleine en middelgrote steden zullen profiteren van een betere toegang tot het groene netwerk. André Schwämmlein, oprichter en managing director: "Ons doel is het om reizigers van het individueel naar het openbaar vervoer te brengen. Hiervoor is een aantrekkelijk aanbod nodig, ook in landelijke regio’s en niet per se gelijktijdig tussen de grote steden. Daarom profiteert de klant langdurig van een positieve consolidatie en een sterke aanbieder met een sterk netwerk.“

Synergiën door langdurige coöperatie

In een langdurige sales en marketing coöperatie zullen FlixBus producten vanaf het einde van het jaar in 5000 Post verkooppunten worden verkocht. Tegelijkertijd zullen Deutsche Post producten op FlixBus media kanalen worden getoond. André Schwämmlein: “We werken aan synergiën en een langdurige coöperatie met de globale leider in de logistieke sector. Daarom zullen we meteen een nieuwe doelgroep voor ons jonge merk bereiken en op de lange termijn meer reizigers van de groene mobiliteit kunnen overtuigen.”

In een proefproject testte Deutsche Post de “same-day delivery” van pakketten met behulp van langeafstandsbussen tussen Hamburg en Berlijn. Joachim Wessels, managing director van Deutsche Post Mobility: “Samen met FlixBus analyseren we nu hoe we deze same-day service via langeafstandsbussen kunnen uitbreiden en op de logistieke markt kunnen vestigen.”

Disrupting transportation – FlixBus formula goes Europe

In 2015, vervoerde FlixBus 20 miljoen reizigers in heel Europa. Voor 2016 verwacht de aanbieder een toename van 50 procent en een totaal van 30 miljoen passagiers.

Geïnspireerd door de “shared mobility” trend biedt FlixBus een duurzaam manier om te reizen voor elk budget. Door papierloos inchecken via QR code, boeking en vertragingsmanagement via de mobiele app, live GPS tracking van de voertuigen of een dynamisch, met luchtmaatschappijen vergelijkbaar, prijssysteem zet FlixBus nieuwe standaarden voor de industrie.

Als combinatie van tech-startup, e-commerce platform en OV bedrijf, coöpereert FlixBus met de traditionele MKB. Met behulp van dit bedrijfsmodel bouwde FlixBus landelijke netwerken en nationale ondernemingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië evenals grensoverschrijdende service naar momenteel 20 landen op. In de loop van het jaar zal FlixBus de “groene formule” naar de CEE landen importeren.