Thermo King onthult slimme oplossingen voor de toekomst van koeltransport op de IAA
HANNOVER - Thermo King, fabrikant van temperatuurbeheerssystemen voor diverse toepassingen binnen de transportsector en een merk van Ingersoll Rand, zal op de IAA-bedrijfswagenbeurs die vandaag begonnen is in Hannover, Duitsland, de toekomst van transportkoeling tonen.
"Innovatie betekent meer dan het maken van nieuwe producten", vertelde Karin De Bondt, adjunct-directeur en algemeen manager voor vrachtwagens, opleggers en bussen van Thermo King voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). "Het gaat over de manier waarop we tegemoetkomen aan de unieke behoeften van de klant met connectiviteit, data-driven-intelligentie, praktijkinzichten en het vermogen om op een later tijdstip nieuwe en opkomende technologieën in te passen aan de hand van de wensen van de klant.
Thermo King introduceert vandaag op de IAA een serie oplossingen voor vrachtwagens en opleggers, waaronder de nieuwe SLXi-trailer koelunit voor één en meerdere temperatuurzones, die is ontwikkeld als antwoord op de huidige vraag naar zuinig brandstofverbruik, intelligentie, connectiviteit en duurzaamheid."
De SLXi-trailer koelunit: brandstofbesparingen tot 20 procent en standaard telematica
Bij de ontwikkeling van de SLXi-trailer koelunit voor één of meerdere temperatuurzones is meer aandacht besteed aan de intelligentie, de communicatiemogelijkheden, het brandstofverbruik en het temperatuurbeheer van de unit.
"We hebben samengewerkt met honderden klanten en dealers om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de bedrijfsomstandigheden, -temperaturen en operationele modellen voor het dagelijks transport van verschillende soorten vracht", aldus David O'Gorman, productmanager bij Thermo King. ''We hebben goed geluisterd en vervolgens duizenden uren gestoken in het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe functies en verbeteringen voor de nieuwe trailer koelunits: SLXi."
De belangrijkste punten waarop SLXi zich onderscheidt:
Betere brandstofefficiëntie onder werkelijke bedrijfsomstandigheden: De SLXi-serie bevat bedrijfsparameters op maat om te voldoen aan de behoeften van klanten, hun toepassingen en hun bedrijfsomstandigheden. De aangepaste profielparameters zorgen voor een geoptimaliseerde werking en resulteren in brandstofbesparingen van 10 tot 20 procent in vergelijking met eerdere modellen.
Standaard 24/7 connectiviteit met telematica: Bij de ontwikkeling van de SLXi-koelunit heeft Thermo King kunnen profiteren van de overname van Celtrak in oktober van 2015, hierdoor is de SLXi de eerste trailer koelunit met volledige telematicamogelijkheden en biedt een volledig overzicht van de unit en de belastingsomstandigheden met TK BlueBox, het nieuwe communicatie-apparaat van Thermo King, en standaard Bluetooth®.
Unitbeheer en gegevenstoegang op afstand: De TK BlueBox verzamelt gegevens van de unit en slaat deze op zodat deze later op een smartphone of Bluetooth-apparaat kunnen worden bekeken via de gratis app. Dit maakt tweerichtingscommunicatie mogelijk voor directe unitregeling en toegang tot kritieke gegevens. Gebruikers kunnen de instellingen voor ontdooien, reisvoorbereiding, instelpunten en een aanvullende werkingsmodus op afstand regelen, zonder contract of abonnement.
Verbeterde temperatuurbeheersing: Dankzij de verbeterde SR-3 Controller worden zowel de insteltemperaturen als de temperatuurweergave tot op 0,1 graden Celsius nauwkeurig weergegeven.
Meer controle over de temperatuur en een optimale brandstofefficiëntie dankzij het flexibelere en bredere temperatuurbereik van de Cycle-Sentry-stand.
Bij modellen voor meerdere temperatuurzones worden, dankzij Precision Temperature Control (PTC), de temperatuurafwijkingen met 80 procent verminderd ten opzichte van eerdere technologie en blijft de compartimenttemperatuur, afhankelijk van de omstandigheden, binnen een marge van ongeveer 0,15 graden Celsius. PTC biedt een automatische programmering van de capaciteitsmodulatie en temperatuurregeling voor optimale omstandigheden in het middelste en achterste deel van de oplegger, waarin 95% van de klanten verse producten vervoert.
Kleinere impact op het milieu: De nieuwe SLXi-serie is uitgerust met allerlei functies om transportbedrijven te helpen om de impact op het milieu aanzienlijk te verkleinen:
- Lagere motortoerentallen en brandstofverbruik dankzij een 27% grotere condensorbuis.
- De jaarlijkse CO2 -uitstoot van de SLXi is met 2,4 ton verminderd en de NOx-uitstoot is 15% lager dan die van de voorganger.
- Met het koudemiddel R-452A wordt het aardopwarmingspotentieel (GWP) ongeveer gehalveerd vergeleken met het huidige R-404A.
Het SLXi-ontwerp biedt de flexibiliteit en mogelijkheden om op een later tijdstip aanvullende technologieën te combineren, waarmee klanten en de sector meer keuzemogelijkheden worden geboden.
Hybride concept van Thermo King
Het nieuwe Hybrid Drive-concept voor opleggers werd gepresenteerd op de IAA 2016. Dit concept is een combinatie van de bewezen expertise en technologieën van Thermo King en FRIGOBLOCK en zal deel uitmaken van het nieuwe SLXi-platform voor opleggerkoeling. Het Hybrid Drive-opleggerconcept biedt aanvullende brandstofbesparingen en operationele besparingen, evenals lage uitstoot- en geluidsniveaus, waardoor transportondernemingen toegang krijgen tot binnensteden en zones waarvoor beperkingen gelden.
Met de Hybrid Drive van Thermo King kan een oplegger met koeling die aan een truck met een FRIGOBLOCK Enviro Drive-inverterfilter is gekoppeld, elektrisch worden aangedreven. Daardoor kan de koelunit worden aangedreven als een hybrid drive met een dynamo of met zijn eigen, losstaande dieselmotor.
De combinatie van de dynamo en dieselmotor levert een potentiële brandstofbesparing op van 5000 liter per jaar voor bedrijven die veeleisende distributiediensten leveren; dit komt overeen met een besparing van ongeveer EUR 5000 op basis van de gemiddelde dieselprijs van EUR 1,00 per liter.
Het standaard TK BlueBox-telematicasysteem slaat de gegevens op en maakt tweewegscommunicatie mogelijk zodat de vracht altijd is beschermd en de geolocatiefunctie schakelt automatisch over tussen diesel en Enviro Drive om te voldoen aan de behoeften of verplichtingen.
"De FRIGOBLOCK- en Celtrak-technologie hebben de vooraanstaande onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden van Thermo King verbreed met aanvullende technologie op het gebied van hybride en dieselvrije oplossingen, en oplossingen voor operationele intelligentie", zegt De Bondt. "Deze nieuwe mogelijkheden, in combinatie met de bewezen staat van dienst van Thermo King als leverancier van betrouwbare, toonaangevende technologie, hebben geresulteerd in versnelde innovaties die tegemoetkomen aan de unieke eisen van klanten en hebben geleid tot oplossingen in de koeltransportsector.''
UT Spectrum: de vrachtwagenunit uit de UT-Series voor meerdere temperatuurzones
De nieuwe UT Spectrum-unit is ontworpen voor distributeurs in stedelijke gebieden die meerdere temperatuurzones nodig hebben. Deze unit is een uitbreiding van de UT-series. De UT-Series bestaat uit koelunits voor vrachtwagens en opleggers die aan de onderzijde worden gemonteerd.
De UT Spectrum-unit biedt totale bescherming van zowel verse als ingevroren goederen in configuraties met twee of drie compartimenten en voldoet tegelijkertijd aan de geluidseisen waar distributeurs mee te maken hebben. Dankzij deze zoneconfiguraties wordt een enorme flexibiliteit gegarandeerd om te voldoen aan de werkingseisen, de kosten te minimaliseren en de distributie van temperatuurgevoelige producten te optimaliseren.
De UT Spectrum is ontwikkeld om de invloed op het milieu te minimaliseren en tegelijkertijd te zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie en verlaging van de totale bedrijfskosten (TCO). De nieuwe unit biedt een bewezen betrouwbaarheid, verlaagde gebruiks- en onderhoudskosten en een lage uitstoot van gassen.
Alle producten van Thermo King zijn voorzien van het koudemiddel R-452A en maken deel uit van de Ingersoll Rand EcoWise™-lijn van producten die speciaal zijn ontwikkeld om de impact op het milieu te verkleinen met behulp van koudemiddelen van de volgende generatie met een laag GWP die een zeer efficiënte werking mogelijk maken.