Clicky


Onderzoek ILT: Wolter Koops neemt het niet zo nauw met de regels

Onderzoek ILT: Wolter Koops neemt het niet zo nauw met de regels
23-11-2016 17:31 | Controles | auteur Redactie [FE]

ZEEWOLDE - Wolter Koops neemt het niet zo nauw met de regelgeving in de transportsector. Dat blijkt uit een onderzoek dat Inspectie Leefomgeving en Transport heeft gedaan bij het transportbedrijf uit Zeewolde dat Transport Online in handen heeft gekregen.

Het onderzoek is op 14 juli 2015 gestart. Op die datum werd een administratiecontrole uitgevoerd en met name gekeken naar de naleving van de Wet wegvervoer en de Verordening (EG) nr. 1072/2009 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor toegang tot de markt voor internationaal goederenvervoer over de weg in het bijzonder. Dit nadat bij eerdere controles in 2012 en 2013 en er herhaaldelijke overtredingen betreffende de cabotageregels geconstateerd werden.

Cabotageregels

Uit deze controle bleek dat Wolter Koops als het om de cabotageregels gaat herhaaldelijk de fout in gaat. "De inspectie heeft vastegesteld dat in uw opdracht door uw Poolse onderneming in de maand april 2015 tenminste 68 keer in strijd is gehandeld met de cabotageregels. Hierbij zijn in alle gevallen meer dan drie opeenvolgende beladen ritten binnen Nederland uitgevoerd", aldus het rapport.

Onvolledig ingevulde CMR's

Ook blijkt uit het rapport dat de CMR's die het bedrijf gebruikt veelvuldig niet volledig worden ingevuld en daardoor niet voldoen aan de eisen die aan gecombineerd vervoer worden gesteld.

Overbelading

Ook gaat Wolter Koops herhaaldelijk de fout in als het gaat om overbelading. In de periode 2014/2015 werden bij wegcontroles in Nederland tenminste 33 keer bij vrachtwagens van de Poolse onderneming van Wolter Koops overbelading geconstateerd.

Weekendrust

Hoewel het in Nederland (nog) niet verboden is om chauffeurs 's weekends te laten overnachten in de cabine van de vrachtwagen is Wolter Koops hier wel op aangesproken.

In het rapport staat: "De chauffeurs werkzaam bij met name de Duitse en Poolse ondernemingen staan gedurende de weekenden doorgaans over op bedrijfsterreinen en parkeerplaatsen in binnen- en buitenland in een zodanige situatie dat doorgaans de wekelijkse rusttijd in de cabine van de vrachtwagen wordt doorgebracht. Er geldt in dit verband een algehele zorgplicht. Alvorens vervoer uit te besteden dient een transportbedrijf zich ervan te vergewissen of dit vervoer uitgevoerd kan worden zonder in strijd te handelen met de cabotageregels en de regels voor het genieten van de wekelijkse rusttijd buiten de cabine."

Dwangsom

Wolter Koops heeft een dwangsom opgelegd gekregen. Deze dwangsom is door de ILT niet openbaar gemaakt.

Wolter Koops zal in de toekomst goed door de ILT in de gaten gehouden worden. Bij constatering van handelen in strijd met de cabotageregels en overbelading dan zal er bestuursrechterlijke en strafrechterlijke vervolging volgen.