Clicky


Nieuwe impuls voor goederenvervoer per trein in Nederland en België, met Zwitsers systeem voor overslag

Nieuwe impuls voor goederenvervoer per trein in Nederland en België, met Zwitsers systeem voor overslag
13-12-2016 17:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

NIJVERDAL - Belangrijke goederenstromen in Nederland en België kunnen worden overgeheveld van de weg naar het spoor met een nieuw overslagsysteem dat in Zwitserland succesvol blijkt. Uitvinder InnovaTrain AG (Zwitserland) en bouwer van transportmaterieel Wecon GmbH (Duitsland) gaan de ContainerMover in heel Europa verkopen. Wemacon bv in Nijverdal is vertegenwoordiger voor Nederland.

ContainerMover is geschikt voor bijvoorbeeld distributie van consumentengoederen vanuit landelijke distributiecentra naar regio’s. Supermarktketen Coop Zwitserland en spoorvervoerder RailCare hebben met dit concept sinds 2013 een landelijk transportnetwerk opgebouwd in Zwitserland, waarbij jaarlijks met 38 ContainerMovers al 240.000 containeromslagen plaatsvinden.

ContainerMover is een horizontaal overslagsysteem met bewegende sledes op een vrachtautochassis, waarbij wissellaadbakken en kleine containers op een treinwagon kunnen worden gezet c.q. ervan af kunnen worden getild. Deze handeling duurt slechts enkele minuten. De containers kunnen op een zgn. Container-Docking-Station (speciale standaard) geparkeerd worden, waarvan ze kunnen worden afgenomen en verder getransporteerd kunnen worden door standaard vrachtauto’s geschikt voor containers of wissellaadbakken. Het systeem won op de bedrijfsautobeurs IAA, in september 2016, de Trailer Innovationprijs in de categorie ‘Concept’.



Het grote voordeel van ContainerMover ten opzichte van een conventionele weg/railterminal is de veel geringere investering, de grote flexibiliteit en de geringe overslagtijd. Het inrichten van kleine overslagcentra bij een spoor is relatief goedkoop, vooral omdat er geen (dure) containerkraan nodig is. Hierdoor kunnen in snel tempo kleine overslagstations worden opgezet, met korte terugverdientijden en mogelijkheden voor nationale distributie. De overslagkosten (kosten per "move") bij normaal gebruik van een ContainerMover zijn minder dan de helft van die van een overslag bij een gewone containerterminal.

De bedenkers en leveranciers van de ContainerMover gaan in gesprek met partijen die betrokken zijn bij een mogelijke transitie van landelijk distributievervoer naar het spoor: verladers, weg- en railtransporteurs, beheerders van railinfrastructuur en overheid. Samenwerking en commitment van diverse partijen is noodzakelijk voor een succesvolle invoering die kan leiden tot een interessante verplaatsing van transport van weg naar spoor. Door inzet van de ContainerMover kan de CO2-uitstoot van de desbetreffende transporten tot wel 90% gereduceerd worden.