Clicky


FNV: Sociaal economische criminaliteit bij transporten van IKEA-producten

FNV: Sociaal economische criminaliteit bij transporten van IKEA-producten
19-12-2016 09:49 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

BARENDRECHT - Vanochtend, maandagochtend 19 december, om 11.30 uur onthult Han Busker van het FNV-bestuur samen met vrachtwagenchauffeurs en IKEA-medewerkers in Barendrecht "the real IKEA"-vrachtwagen. Aansluitend wordt de steun van het winkelend publiek gevraagd voor echte banen bij de transporten van IKEA. De komende tijd wordt op meerdere plekken in Europa en daarbuiten aandacht gevraagd voor de transportmisstanden bij IKEA.

Tegen de race naar beneden

Han Busker: "FNV-leden maken samen een vuist tegen de uitbuiting van buitenlandse chauffeurs die goederen aanleveren die zij in de IKEA-winkels verkopen. Vandaag laten IKEA-medewerkers en vrachtwagenchauffeurs gezamenlijk van zich horen, deze race naar beneden moet stoppen."

De schone schijn van IKEA

De FNV onderzocht samen met buitenlandse vakbonden (verenigd in de ITF, International Transportworkers Federation) de wegtransporten voor IKEA. De resultaten waren schrikbarend.

"Het is zelfs zo erg dat de chauffeurs bij ons in de bosjes moeten poepen", zegt een IKEA-medewerker en tevens FNV-lid.

Hoewel IKEA op papier een mooi beleid heeft ten aanzien van het behandelen van werknemers in zijn keten, heeft overleg met de Zweedse woongigant geen fundamentele resultaten opgeleverd. De uitbuiting van chauffeurs en concurrentievervalsing gaan op grote schaal door. Daarom vragen de vakbonden publiekelijk aandacht voor de misstanden en wordt aangifte gedaan tegen de transporteurs.

Sociaal economische criminaliteit

Werknemers uit Oost-Europa worden uitgebuit en lokale werknemers en arbeidsvoorwaarden liggen onder vuur. Edwin Atema van FNV-VNB: "Wat we bij de IKEA-transporten zien, heeft niks meer te maken met de vrije markt of onduidelijke regels. Het is gewoon sociaal economische criminaliteit. Daar waar IKEA zijn verantwoordelijkheid niet neemt, doen wij dat wel. Er rest ons niets anders dan aangifte te doen tegen de transporteurs. Wij zien IKEA als economisch werkgever die de echte oplossing in handen heeft om de misstanden fundamenteel uit te roeien. Natuurlijk hopen we dat IKEA alsnog actie onderneemt en met ons afspraken wil maken om de zaken duurzaam op te lossen."

Hoe komt uw Billy bij de winkel?

Chauffeurs uit Oost-Europa en zelfs uit Oekraïne, Wit-Rusland en Moldavië leven maanden in hun cabines, soms voor een loon van honderd euro per maand. De chauffeurs rijden niet in Oost-Europa maar in het westen naar de winkels. Hun werkgevers vervalsen verklaringen over loon en vrachtdocumenten om de werkelijkheid te verdoezelen.

Er wordt fraude gepleegd met de rij- en rusttijden en bedrijven doen illegale ritten. Alles om te kunnen rijden voor de prijzen die IKEA biedt. Of het nu de Nederlandse plant is in de Zweedse winkel of de Zweedse Billy in de Barendrechtse vestiging: over de goederen hangt de sluier van sociaal economische criminaliteit.