Haven van Gent boekt beste jaar ooit
GENT - De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton. Bovendien boekte Gent opnieuw een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed en registreerde het een ongezien volume vloeibare bulk. Gent ziet opnieuw zijn positie als bulkhaven én grootste drogebulkhaven van het land bevestigd.
De belangrijkste handelspartners zijn Canada, Rusland en Brazilië. De Gentse haven noteerde in 2016 een totale watergebonden goederenoverslag van 51 miljoen ton of 9,8 procent meer dan in 2015. Het Havenbedrijf Gent is erg opgetogen met deze cijfers.
Zeevaart: sterkste jaar ooit en records voor stukgoed en vloeibare bulk
De goederenoverslag via zeevaart is goed voor 29,1 miljoen ton, dit is een stijging van 10,3 procent. Hiermee was 2016 voor de zeevaart meteen het beste jaar ooit. De vooropgestelde tonnages van 30 miljoen ton in 2020 komen hiermee in zicht.
De haven boekt met 3,7 miljoen ton voor het tweede jaar op rij een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed (3,8 procent). Staalplaten, plaatstaal en plaatijzer zijn hierbij de belangrijkste goederen. De overslag van vloeibare bulk boekt een ongezien volume van 5,4 miljoen ton (+45,9 procent) door de groei van nafta.
De overslag van ro/ro blijft voor het derde jaar op rij boven de 2 miljoen ton en kent het beste jaar ooit wat het aantal lijnmeters betreft (1,8 miljoen). Er werd ook een topaantal trailers verscheept via ro/ro. De overslag van containers wordt haast gehalveerd tot 0,1 miljoen ton.
Binnenvaart herneemt fors
De overslag via binnenvaart nam toe tot 21,9 miljoen ton. Met een stijging van 9 procent wordt een goed jaar afgerond nadat de binnenvaart in 2015 nog een ferme klap kreeg. 2016 is het vierde beste jaar ooit en blijft ruim boven het vooropgestelde streefcijfer van 20 miljoen ton. De belangrijkste goederen bij de binnenvaart zijn steenkool, gas- en dieselolie, zand en grint.
Zeevaart en binnenvaart, deepsea en shortsea
Voor 2016 bedraagt de totale goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart 51 miljoen ton tegenover 46,5 miljoen ton het jaar ervoor. Dit is een stijging van 4,5 miljoen (+9,8 procent). De haven van Gent overschrijdt hiermee voor de tweede maal de grens van een totale goederenoverslag van 50 miljoen ton.
Het volume van de goederenoverslag via zeevaart stijgt met 10,3 procent tot 29,1 miljoen ton. De trans-Atlantische overslag (het deepseaverkeer) is goed voor 36,1 procent van deze overslag. ‘Shortsea shipping’ (zeevaart langs de Europese kusten en op de Middellandse Zee) neemt hier een aandeel van 63,9 procent in beslag.
Import en export
Van het volume via zeevaart wordt er 74 procent geïmporteerd en 26 procent geëxporteerd. Een verhouding die al enkele jaren gelijkaardig is.
Van het volume via binnenvaart wordt 60 procent geïmporteerd en 40 procent geëxporteerd. Dit is het grootste exportaandeel sedert 2007.
Belangrijkste handelspartners: Canada, Rusland en Brazilië
De top tien van de belangrijkste handelspartners via zeevaart is met 19,8 miljoen ton goed voor 68 procent van dit volume (tegenover 71 procent in 2015).
De belangrijkste verschuivingen zijn dat Canada nu op de eerste plaats staat (i.p.v. op drie), Rusland blijft op de tweede plaats en Brazilië neemt de derde plaats in (i.p.v. de eerste). Zweden handhaaft zich voor het tweede jaar op rij op de vierde stek en China komt voor het eerst de top tien binnen.
De belangrijkste handelspartner is dus Canada met de overslag van ijzererts en houtpellets (3,5 miljoen ton). Rusland blijft, voor het achtste jaar op rij, met voornamelijk de overslag van staalplaten, steenkool, antraciet en lijnzaad op de tweede plaats (3,1 miljoen ton). Brazilië neemt de derde plaats in (2,6 miljoen ton) met voornamelijk de overslag van ijzererts en sinaasappelsap.
Zweden (ro/ro-verkeer) komt op de vierde plaats voor Groot-Brittannië (plaatstaal en nafta) op de vijfde plaats. De zesde plaats is voor Turkije (schroot en plaatstaal) en de zevende voor de Verenigde Staten van Amerika (houtpellets, steenkool en petroleumcokes). Op de achtste plaats staat Noorwegen (ijzererts) gevolgd door Letland (steenkool, antraciet en lijnzaad) op de negende plaats. China (nafta) sluit de top tien af.
Opnieuw meer schepen
In 2016 kwamen er 2.891 zeeschepen de haven binnen, 44 meer dan het jaar ervoor (+1,6 procent). De schaalvergroting van de schepen blijft zich ook in Gent doorzetten.
In de binnenvaart kwam het aantal schepen op 14.073 uit, dit is 649 eenheden of bijna 5 procent meer.
Gent, opnieuw grootste drogebulkhaven van het land Met een volume van 17,7 miljoen ton blijft Gent voor de zeevaart de grootste drogebulkhaven van het land en dit voor het vierde jaar op rij. Droge bulk neemt hiermee 61 procent van het volume via zeevaart in.
De tonnages van de vloeibare bulkgoederen zijn bijna verdubbeld tot 5,4 miljoen ton en maken met een totaal van 19 procent een groter aandeel van de overslag via zeevaart uit (+5 procent).
Groei in uitgifte van gronden
In 2016 gaf het Havenbedrijf Gent 27 hectare grond uit waarop bedrijven investeren en activiteiten ontwikkelen. Dit is ruim meer dan de jaarlijks voorziene 15 hectare.