DakarSpeed en TopTrucks druk bezig om start te halen
SAN JUAN - Met potlood was al voorzichtig een streep door de namen van Maurik van den Heuvel en Vick Versteijnen gezet. Beide Scania’s stonden met terminale problemen in het eerste deel van de tiende etappe vast. Vanochtend vroeg meldden ze zich toch in het bivak in San Juan, waar de eerste deelnemers aan de Dakar Rally alweer vertrokken waren om te beginnen aan de elfde etappe. “Het wordt hard werken, maar we gaan het proberen te halen.”
Om half 5 (lokale tijd) kwam Vick Versteijnen het bivak in sukkelen, Van den Heuvel kwam om kwart over 7 binnen. Beiden hadden ze sinds gisterochtend in de proef van de tiende etappe gestaan, ieder met andere problemen. “Ik dacht dat het klaar was”, zegt Maurik van den Heuvel. “Ongeveer halverwege het eerste deel van de etappe ging de hogedrukpomp van de brandstof kapot. Dan kun je niks meer.”
Bij Vick Versteijnen, die eerst al Van den Heuvel was gepasseerd, maar niets kon doen, was het probleem elektrisch. “Zo’n 50, 60 kilometer van waar Maurik stond, viel de auto stil. Hij deed helemaal niks meer. We hebben alles doorgemeten, maar konden het niet vinden. Uiteindelijk kreeg ik de auto nog wel gestart, maar hij liep alleen stationair. Met een gangetje van 5 kilometer per uur zijn we door de etappe getutterd. Bergaf haalden we soms net de 50 en kon ik opschakelen. Dat was luxe.”
De assistentieploeg van TopTrucks stond Versteijnen in het geneutraliseerde deel van de etappe op te wachten. “We hebben volop staan schroeven. We konden het probleem niet oplossen, maar we kregen de truck wel weer aan de gang. Met 40, 50, 60 kilometer per uur heb ik de finish gehaald”, vertelt Versteijnen.
Maurik van den Heuvel ging achterop de crossmotor van een Argentijn naar de bewoonde wereld om hulp en onderdelen te halen waarmee het DakarSpeed-team aan de gang kon. En zowaar kregen ze de auto aan de praat. Om 3 uur ’s nachts begon Van den Heuvel aan het tweede deel van de etappe. “En nu zijn we er. Ik ga even een uurtje slapen en dan hopen we weer te kunnen starten. Er moeten nog nieuwe banden onder de truck en een van de verstuivers is kapot, zodat ‘ie nog maar op vijf cilinders loopt. Maar we kunnen rijden en dus kunnen we finishen en dat is beter dan niet finishen.”
Het TopTrucks-team heeft nog wel wat meer werk aan de Scania. “Er is nog heel veel werk en ik weet niet of we het gaan redden. Onze starttijd van 11 uur halen we zeker niet”, dacht Versteijnen. “Het wordt sowieso laat, maar we doen wat we kunnen. We zijn een stelletje taaie rakkers.”