Coca-Cola schaalt pilot met hernieuwbare diesel op
DONGEN - Vandaag deelde Coca-Cola European Partners de resultaten van een pilot met hernieuwbare diesel met een breed publiek. De pilot is succesvol en wordt in 2017 opgeschaald. Coca-Cola startte de pilot in 2016 en stelt vast dat de hernieuwbare diesel de CO2-uitstoot met 24 procent per vrachtwagentank vermindert.
In 2017 wordt de pilot uitgebreid naar negen vrachtwagens. Coca-Cola is ambitieus op het gebied van duurzaamheid en wil de CO2-uitstoot van haar eigen activiteiten, inclusief transport, tegen 2020 met 50 procent hebben teruggebracht.
Rein de Jong, Director Supply Chain Nederland: “Om de hele keten te verduurzamen, kijken we naar alle stappen in ons proces. Naast allerlei water- en energiebesparingsmaatregelen in onze fabriek in Dongen werken we ook aan het zuiniger maken van het transport en het koelen van onze dranken. We zijn goed op weg om onze doelstellingen te halen en dat betekent dat we onze klanten en de consument die uiteindelijk ons drankje drinkt op een steeds duurzamere manier bedienen. Initiatieven als deze dragen daar zeker aan bij.”
Coca-Cola voert de pilot met de hernieuwbare diesel B30 uit in samenwerking met DAF Trucks, Nijol oliemaatschappij en vervoerders Boonzaaijer, Van Rijen en Zandbergen.
Focus op duurzaamheid en transparantie
Coca-Cola heeft constante aandacht voor duurzaamheid in de hele keten: van het telen van grondstoffen tot aan de consument. Samenwerken met alle partners in de keten is dan ook een voorwaarde om tot resultaten te komen. Coca-Cola wil anderen inspireren om zo ook buiten haar eigen activiteiten bij te dragen aan duurzame effecten. Om die reden heeft Coca-Cola tijdens een bijeenkomst voor een brede groep genodigden in Dongen alle ervaringen uit de pilot gedeeld.
Marijke Jacobs-Heefer, senior manager Customer Logistics bij Coca-Cola European Partners en initiatiefnemer van de pilot, heeft samen met de verschillende partners het hele traject van de pilot toegelicht. Nijol, de betrokken brandstofleverancier gaf een inkijk in de wereld van hernieuwbare biodiesel.
Karen Maas, wetenschappelijk directeur aan de Erasmus Universiteit, lichtte aan de aanwezigen toe wat de maatschappelijke impact van dergelijke initiatieven is.
Karen Maas: “De waarde van een bedrijf wordt steeds meer gevormd door andere zaken. Waar het vroeger om fysieke zaken en bezittingen ging, wordt de waarde nu vooral gevormd door niet-tastbare zaken als reputatie, vertrouwen, toekomstbestendigheid en duurzaamheid. CO2-reductie is een belangrijke stap om de waarde van een bedrijf te vergroten. Een pilot als deze is daarom van groot belang.”
Coca-Cola blijft zich inzetten voor verduurzaming van de hele productieketen.