Laag DAF XF-chassis past van der Vlist prima
RIJSSEN - Hoe lager de laadvloer, hoe hoger de vracht kan zijn. Van der Vlist Twente B.V. in Rijssen heeft om deze reden gekozen voor twee nieuwe DAF XF 460 bakwagenchassis. De vloer van deze low deckers is slechts 890 millimeter boven het wegdek. Daardoor kan er hoge lading mee, zoals tractoren, mini-graafmachines, wielladers en landbouwwerktuigen. De DAF’s zijn onlangs geleverd door dealer Truckland Zuid-Holland B.V.
"Alleen bij DAF is dit extra lage chassis mogelijk. Lager hebben we ze niet kunnen vinden", aldus Barteld Eenkhoorn, Managing Director van Van der Vlist Twente B.V. Het in speciaal en zwaar transport gespecialiseerde bedrijf maakt al jaren gebruik van DAF-trucks. De ervaringen zijn goed. Bij de keuze van de eerste nieuwe Euro 6 voertuigen binnen de vloot kwam de transporteur andermaal uit bij DAF. Dit keer echter vooral omdat het chassis van de XF euro 6 een extra lage laadvloer toelaat.
De opbouw heeft Van der Vlist Twente B.V. zelf geregeld. Dat betrof onder meer het aanbrengen van de laadvloer, en het plaatsen van een zestal zeer kleine luchttanks en een aangepaste dieseltank. De aanhangers achter de DAF XF 460 zijn eveneens specifiek voor deze combitrailer-combinaties ontworpen met een even lage laadvloer.
Eenkhoorn: "De combitrailers hebben een laadvloerlengte van 15,65 meter en bieden een maximaal laadvermogen van 22 ton. Beide laadvloeren hebben verlaagde delen waardoor we materieel dat normaal alleen op een dieplader past nu ook met deze combitrailer kunnen vervoeren. Indien nodig kunnen we de verlaagde delen afdekken, zodat een vlakke laadvloer ontstaat."
Van der Vlist Twente B.V. maakt met een vloot van 29 trekkers deel uit van de Van der Vlist Transportgroep met in totaal 250 trekkende eenheden. Er rijden 29 DAF-trekkers bij de Van der Vlist Transportgroep.
"We rijden bij Van der Vlist Twente al jaren DAF. De ervaringen zijn goed. De chauffeurs prijzen de leefruimte in de cabine. Dat is belangrijk omdat ze ook vaak internationaal onderweg zijn. Het verbruik is gunstig, alhoewel dat bij volumineus en zwaar transport niet het belangrijkste issue. De omvang en het gewicht van de lading zijn immers in hoge mate van invloed op de brandstofinname."
Sinds de oprichting in 1930 heeft de Van der Vlist Transportgroep zich ontwikkeld tot één van de Europese marktleiders op het gebied van Speciaal- en Zwaartransport. Daarnaast worden ook Technical Services, Project Management, Haven- & Terminal activiteiten, Opslag en Logistiek aangeboden. In Nederland zijn er vier vestigingen en er zijn vestigingen in België, Duitsland, Engeland, Polen, Rusland en Spanje.
Bijna alles is mogelijk. Zelfs trams, treinstellen en vliegtuigen gaan op de diepladers. Het vervoer vergt niet zelden de nodige inventiviteit, zeker bij extreem brede en hoge vracht. Oplossingsgericht en innovatief denken en doen is in de loop der jaren een ware specialiteit geworden.