Bedrijven verkennen kansen rond het uitgebreide Panamakanaal
DEN HAAG - Vierentwintig bedrijven uit de maritieme en logistieke sector gaan van 12-15 maart naar het Panamakanaal. Bedrijven als Bam, Boskalis, Damen en Van Oord verkennen, onder leiding van zakelijk missieleider Hans de Boer, de logistieke en maritieme kansen die de regio biedt nu het Panamakanaal sinds vorig jaar qua capaciteit is verdrievoudigd. De missie is een vervolg op de handelsmissie van twee jaar geleden onder leiding van Minister-president Rutte.
Gateway
"Panama ontwikkelt zich met de twee grootste containerhavens van Latijns-Amerika tot de gateway van 'the Americas'. Om te profiteren van de uitbereiding van het Kanaal moet het land nu verder investeren in zijn logistieke sector. Dit creëert tal van mogelijkheden voor juist Nederlandse ondernemers. Met onze ervaring als 'Gateway to Europe' hebben we de Panamezen veel know-how te bieden," aldus zakelijk missieleider en VNO-NCW voorzitter Hans de Boer.
Tijdens de missie spreekt De Boer met onder andere de CEO van het Panamakanaal en diverse ministers. De voorzitter van VNO-NCW neemt de honneurs waar voor de bewindslieden die de missie eigenlijk zouden leiden.
Concurrentie
Het Panamakanaal concurreert met andere scheepvaartroutes en havens om afhandeling van de lading. Om ervoor te zorgen dat schepen de Panamese havens blijven aandoen zal het land meer waarde moeten toevoegen aan de lading die via het kanaal wordt vervoerd. Daarom wordt o.a. gewerkt aan een nieuwe containerterminal, de ontwikkeling van een gebied van circa 1200 hectare tot logistieke parken, uitbreiding van de vrachtafhandeling van de luchthaven en een sterker intermodaal transport systeem. Ook biedt de LNG-markt in Panama interessante kansen nu LNG in toenemende mate via het kanaal wordt vervoerd. Bovendien is Panama al aan het nadenken over een volgende uitbreiding van het kanaal.
IJzer smeden
Dirk Janssen, Ambassadeur van Nederland in Panama: "Onze landen zijn sterk in logistiek. De Rotterdamse haven is daarbij voor de Panamezen het grote voorbeeld bij de verdere ontwikkeling van de kanaalzone. De plannen daarvoor worden nu gemaakt. Het ijzer is heet, het is nu aan onze bedrijven om het te smeden. Daar gaan we in de missie mee aan de slag, met 24 bedrijven die de Panamezen gaan laten zien hoeveel ons Koninkrijk te bieden heeft op maritiem en logistiek gebied."
De missie
De deelnemers aan de missie bemannen het Holland Paviljoen op de Panama Maritime Conference een grote maritieme beurs. Daarnaast hebben ze een door de Nederlandse ambassade gemaakt programma om de kansen ter plaatse te verkennen.