DAF XF 460 trekkers voor Millenaar & Van Schaik Transport
OUDE MEER - In de decennialange relatie die Millenaar & Van Schaik Transport uit Oude Meer met het merk DAF en het daar van afgeleide GINAF heeft, werden nooit eerder nieuwe DAF-trekkers geleverd. Truckland brengt daar verandering in met de levering van 4 nieuwe Euro 6 DAF XF 460 FTG 6x2 trekkers met automaat, slaapcabine en gestuurde voorloopas.
“We hebben altijd al DAF en GINAF-trucks gehad”, begint Dick Millenaar zijn verhaal. Hij is een van de directieleden bij het gespecialiseerde Haarlemmermeers transportbedrijf.
Hij vervolgt: “In het topjaar denk ik dat het er meer dan veertig waren, maar dan vooral kippers. Trekkers kochten wij eigenlijk altijd gebruikt, soms zelfs compleet met een kipper oplegger. Met Truckland hebben wij een lange relatie voor de levering van nieuwe 8x4 DAF en 10x4 GINAF kippers. Na het samengaan met Van Schaik in 2010 nam het aantal DAF’s alleen nog maar toe. Nu hebben we de keus gemaakt voor vier nieuwe Euro 6 DAF XF 460 trekkers, met slaapcabine, automaat, overdrukfilter, gecombineerde brandstof- hydrauliek tank en een kipper pomp met een bediening in de cabine. De redenen voor deze aanschaf zijn verschillend. Wij hechten aan lange relaties met onze leveranciers. Voor deze levering is dat Truckland Schiphol. Die zitten hier om de hoek en staan altijd voor ons klaar als dat nodig mocht zijn. De aanschaf betreft de vervanging van vier oudere trekkers (1 DAF en 3 Scania’s) en DAF kon ons daarbij vier nieuwe 6x2 trekkers aanbieden tegen een scherpe prijs. Omdat wij vrij lang met onze wagens doen, kopen wij eigenlijk altijd de nieuwste modellen. Het onderhoud doen wij daarbij in principe zelf, maar mocht er iets zijn, dan is het wel plezierig dat de dealer dichtbij zit. Verder betrekken we een deel van de onderdelen direct bij Truckland.”
Millenaar & Van Schaik Transport werkt in heel Nederland en dat verklaart de aanwezigheid van de slaapcabines. Millenaar: “De meeste trekker/opleggers hebben een vaste chauffeur en die blijven dan een week op locatie en overnachten daarbij in de cabine. Vandaar ook de keus voor bijvoorbeeld een standkachel. Iedere trekker heeft verder zijn eigen 3-assige stalen of aluminium kipper oplegger. Buiten het seizoen voor de wegenbouw, dat van maart tot en met de kerst loopt, gebruiken wij de trekkers in de winterdiensten en het zeecontainervervoer. De eerste van de nu afgeleverde vier XF-en heeft ook nog in het staartje van ons containerseizoen gereden. Kortom de DAF-trekkers passen prima binnen het huidige wagenpark dat 114 voertuigen telt. Dat is minder dan wij hadden, maar door de betere planning en de soms 24/7 inzet met meerdere chauffeurs op de 8x4 en 10x4 kippers kunnen we het werk aan met minder wagens. Naast DAF/GINAF rijden hier ook Scania en MAN.”
De keus voor Euro 6 motortechniek sluit naadloos aan op de wensen van de klanten en het MVO-beleid van het transportbedrijf zelf. Dick Millenaar: “Wij kiezen voor de nieuwste motortechniek, omdat wij veel waarde hechten aan een goed milieu. We hebben ISO 9001:2008 plus 14.001:2004, een duurzaam bandenprotocol en in de Carbon Footprint hebben we de voor ons hoogst haalbare trede 3. Hogere stappen zijn in onze situatie moeilijk haalbaar. Inmiddels rijdt net als deze DAF’s de helft van ons wagenpark met Euro 6 .”
Millenaar & Van Schaik, gecertificeerd met VCA en met vestigingen in Oude Meer en Nieuwebrug. Waarbij het onderhoud in eigen beheer gebeurt met gebruikmaking van merkonderdelen, maar ook de spare parts die worden aangeboden door DAF’s TRP en andere soortgelijke labels.