AB InBev haalt vrachtwagens van de weg en zet biertrein in
NINOVE(B) - De druk op onze wegen neemt dag na dag toe, wat zorgt voor steeds langere files, stijgende mobiliteitsproblemen en negatieve milieu-effecten. Maar daar kan iets aan gedaan worden: door bijvoorbeeld naar duurzame alternatieven te zoeken voor het wegvervoer. Zo kunnen er bepaalde transporten over de weg verschoven worden naar het spoor of de binnenvaart.
Een mogelijkheid die vandaag heel concreet wordt door de realisatie van de biertrein: een trein die drie keer per week zal rijden tussen het Belgische Jupille en Ninove en zo op termijn vijfduizend vrachtwagens per jaar van de weg houdt. Dankzij een unieke samenwerking tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans kwam vandaag de eerste biertrein officieel aan in Ninove.
Elke dag levert AB InBev Jupiler van de brouwerij in Jupille (bij Luik) aan het depot van Delhaize in Ninove. En dat gebeurt met vrachtwagens. Met de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen wordt nu een ‘biertrein’ op het spoor gezet die dit transport zal overnemen. Het positieve effect zal vooral voelbaar zijn op de ring rond Brussel waarlangs het meeste transport plaatsvindt. En minder vrachtwagens op onze wegen betekent ook minder CO2-uitstoot en minder fileleed. En daar wordt iedereen beter van.
Het unieke van dit project is ook de niet voor de hand liggende samenwerking tussen de partners uit verschillende sectoren: AB InBev, Delhaize, Remitrans, Lineas, de Provincie Oost-Vlaanderen en de POM Oost-Vlaanderen. Vandaag kwam de eerste testtrein aan in Ninove. Eens het project aan zijn volle capaciteit zit, kunnen er maar liefst 5000 vrachtwagens per jaar van de weg worden gehaald. De bedoeling is om vanuit dit proefproject andere partners hierbij te betrekken.
"De Biertrein is een typisch voorbeeld van groene logistiek waarin AB InBev als wereldspeler mee het voortouw in neemt", zo zegt Alexander Soenen, logistiek directeur Benelux.
"Vrachtwagens van de weg en CO2 uit de lucht halen, en tegelijk bier zo vers mogelijk tot bij de klant brengen. Dat is het doel dat AB InBev zich al jaren stelt. We hebben ons geëngageerd om tegen eind dit jaar een globale CO2-reductie te realiseren van niet minder dan een 25 procent. En daarna willen we als Leuvense wereldbrouwer de lat nog hoger leggen. Zo hoort het ook voor een lean en green bedrijf."
We zijn in België niet alleen kampioen in bier maar jammer genoeg ook in files. AB InBev is ook daarom pionier om vrachtwagens uit het verkeer te halen. Met de Ecocombi rijden we vandaag al met extra grote vrachtwagens in Vlaanderen. Dat spaart 418 vrachtwagenritten per anderhalf jaar uit, goed voor een daling van niet minder dan 21 procent schadelijke CO2 emissies.
"Het traject Jupille-Ninove dat we vandaag inhuldigen, is natuurlijk niet de Peking Express. Maar we weten uit ondervinding dat zelfs korte trajecten grote resultaten in duurzaamheid kunnen opleveren. In de Antwerpse haven heeft AB InBev al een unieke spoorverbinding tussen de Linker-en Rechter Scheldeoever. Met 2 bloktreinen per dag, goed voor zo’n 100 containers, zorgen we daar nu al voor een aanzienlijke ontlasting van de geplaagde Antwerpse mobiliteit."