Clicky


CNV Vakmensen onderzoekt juridische stappen tegen maaltijdbezorger Deliveroo

CNV Vakmensen onderzoekt juridische stappen tegen maaltijdbezorger Deliveroo
04-09-2017 11:34 | Binnenland | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - De 2.000 fietskoeriers (‘riders’) van maaltijdbezorger Deliveroo moeten kunnen rekenen op eerlijke arbeidsvoorwaarden en collectieve regelingen, bijvoorbeeld voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen. CNV Vakmensen ziet niets in de plannen van Deliveroo om de koeriers in een zzp-constructie te duwen.

“Dat is volstrekte onzin en daar zitten de riders ook helemaal niet op te wachten. Ze doen hun werk met veel plezier, maar willen wél een eerlijk en solidair vangnet”, zegt Tjitze van Rijssel, onderhandelaar van CNV Vakmensen. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op een verzoek om hierover in gesprek te gaan. “We blijven het proberen, maar intussen bereiden we ook juridische stappen voor.”

De CNV-onderhandelaar veegt de vloer aan met de uitspraak van Deliveroo-directeur Philip Padberg dat de koeriers zelf graag als zelfstandige willen werken, omdat ze dan flexibeler kunnen werken en er ook meer aan overhouden. “Deliveroo zet deze stap echt niet uit liefde voor de riders. Hier zit een keihard zakelijk verdienmodel achter, waarbij alle risico’s bij de bezorgers worden gelegd. Ze zullen uiteindelijk juist mínder gaan verdienen. De riders die wij spreken zien dat helemaal niet zitten, ze verzetten zich juist tegen dat gepush richting schijnzelfstandige. Ze willen leuk werk, maar wel in loondienst.”

Alle vrijheid?

In het nieuwe model staan de maaltijdbezorgers echter niet meer op de loonlijst bij Deliveroo, maar werken ze als zelfstandige en zijn ze zelf verantwoordelijk voor financiële keuzes, bijvoorbeeld als het gaat om ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

“Reken even mee”, zegt Van Rijssel. “De koeriers krijgen 5 euro voor een ritje van gemiddeld 20 minuten. Dat is dus maximaal 15 euro per uur, als je een vol uur draait. En dan zegt Padberg doodleuk dat de bezorgers alle vrijheid hebben om zelf hun financiële keuzes te maken. Denkt hij nou echt dat ze een dure arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan afsluiten of voor hun pensioen gaan sparen? Hoe belachelijk kun je jezelf maken? Dat doet natuurlijk niemand – en dat weet hij ook wel. Voor die 15 euro per uur komt hij waarschijnlijk zelf zijn bed niet eens uit.”

Verantwoordelijkheid

Van Rijssel vindt het kwalijk dat Deliveroo zich wil onttrekken aan haar verantwoordelijkheid als werkgever. “Ze beroemen zich erop dat ze een van de snelst groeiende start-ups van Europa zijn. Met 2.000 werknemers in Nederland horen daar ook verantwoordelijkheden bij als het gaat om een bijdrage aan gezamenlijke solidaire voorzieningen. Stel dat een Deliveroo-koerier van de fiets wordt gereden – niet ondenkbaar in een drukke stad – en voor de rest van zijn leven arbeidsongeschikt raakt? Daar heb je toch een verantwoordelijkheid voor? Ben benieuwd hoe Padberg dat ziet.”

Nog geen reactie van Deliveroo

Een gesprek met Deliveroo hierover is nog niet gelukt, zegt Van Rijssel. “Met bestellen en bezorgen weet Deliveroo wel raad. Maar op een eenvoudig verzoek om te komen praten over de arbeidsvoorwaarden van de riders, komt geen reactie. Het is wel duidelijk waar de prioriteiten liggen.”

Goed vangnet

CNV Vakmensen is in gesprek met riders en onderzoekt nu de mogelijkheden van juridische stappen. Van Rijssel: “Belangrijk is wat de riders zèlf willen. En hoe we met hen kunnen zorgen voor eerlijke arbeidsvoorwaarden en een goed collectief vangnet. Een cao is daarvoor een goed instrument. We onderzoeken de juridische mogelijkheden hoe we die kunnen afdwingen bij Deliveroo.”