Clicky


LIPS+ kiest voor Scania als visitekaartje en duurzame partner

LIPS+ kiest voor Scania als visitekaartje en duurzame partner
19-10-2017 17:09 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BREDA - LipsPlus B.V. - de landelijke textieldienstverlener voor de gezondheidszorg - nam afgelopen week de eerste tien nieuwe Scania P360LA4x2 trekkers in gebruik. De nieuwe trucks maken onderdeel uit van een vloot van in totaal 47 trucks die LIPS+ aangeschaft heeft. De dienstverlener koos na een gedegen vergelijking tussen drie merken voor Scania vanwege het zeer complete dienstenpakket achter de auto’s, de TCO en omdat men vindt dat de uitstraling van de voertuigen als visitekaartje voor het bedrijf dient.

LIPS+ vervoert met een vloot van 72 trucks dagelijks tonnen linnengoed en persoonswas uit ziekenhuizen en zorginstellingen van en naar zijn 12 industriële wasserijen en wascentra. Het bedrijf is al jaren een begrip in de textielservice en heette oorspronkelijk Lips Textielservice tot het in Engelse handen kwam en de naam veranderde in Synergy Health Textielservice. Recent keerde het bedrijf na een management buy-out terug naar zijn oorspronkelijke naam maar dan met de ‘plus’ die verwijst naar de extra servicemogelijkheden van het bedrijf.

“Wij komen als landelijke textieldienstverlener bij het halen en brengen van de was binnen bij de meer dan duizend gebouwen van onze klanten. Daar zijn de 80 chauffeurs die we in dienst hebben dus ook onze ambassadeurs. Onze nieuwe Scania’s helpen daarbij. De chauffeur én zijn RAL-gele Scania vormen het perfecte visitekaartje met precies die uitstraling die wij willen hebben,” aldus financieel directeur Marcel Verbraak over de aanschaf van 47 nieuwe trucks van het Zweedse merk.

De nieuwe trucks zijn allemaal voorzien van het Euro 6 label. Euro 6 is een significante vooruitgang ten opzicht van de voorgangers Euro 5 en Euro4. De investering in de nieuwe trucks maakt dat bijna de gehele vloot van LIPS+ het Euro 6 label zal hebben. Dit levert een aanzienlijke bijdrage aan de MVO ambities van LIPS+.

Behalve de 10 Scania P360 4x2 trekkers met CP19 slaapcabine en de zuinige vijfcilinder SCR-only motor komen er ook nog 37 Scania P250 4x2 bakwagens. Deze voertuigen worden geleverd via het Distriline Concept van Scania die ze vanaf Zwolle turnkey met een Van Hool laadbak en Dhollandia laadklep aflevert. De deal omvat verder nog de levering van 14 Krone opleggers en 3 Van Hool aanhangwagens.

“Net als wij onze klanten ontzorgen, wilden wij onze mobiliteit ook geheel onderbrengen bij één partner,” vertelt Verbraak over de overeenkomst.

“Tijdens onze verkenning hebben we niet alleen op de kosten van de voertuigen gelet maar vooral ook op de dienstverlening achter de auto’s en de TCO. Gaandeweg het proces raakten we het meest gecharmeerd van de vele diensten die Scania kan bieden. Het klinkt afgezaagd maar we hebben nu echt alles met één telefoonnummer op orde. Scania levert ons de voertuigen, de financiering is captive bij Scania Finance geregeld, het onderhoud gaat via Scania volgens het full flexible maintenance systeem evenals het verdere fleetmanagement, de training en coaching van de chauffeurs, de Code 95 en de inruil van onze afgeschreven voertuigen via Scania Used Trucks. Bij het fleetmanagement vind ik het bijzonder dat Scania daar hun eigen connectivity systeem ook kan inbouwen bij ons andere merk zodat werkelijk de hele vloot onder controle blijft. Daarmee hebben wij echt het gevoel dat we één aanspreekpunt hebben temeer daar onze voertuigen door het hele land gestationeerd zijn en dus naar verschillende dealers voor het onderhoud gaan.”

Om de overstap naar extra luister bij te zetten, organiseerde Scania een roadshow langs alle vestigingen om de chauffeurs alvast kennis te laten maken met de nieuwe voertuigen.

“Ik heb daar alleen maar positieve geluiden gehoord”, aldus Verbraak.

“Achteraf vind ik het een goed besluit de chauffeurs in een vroeg stadium bij de verandering te betrekken. Dat geeft niet alleen meer verbondenheid met de trucks, het leverde ook positieve feedback op. Zo hebben we nog op aangeven van de bestuurders een aantal punten kunnen wijzigen. Met name op de manier waarop de jongens onderweg de lading kunnen zekeren. Dat gaat nu soepeler en dat spaart niet alleen tijd maar maakt het werk ook lichter.”