Clicky


TLN: 'Bericht FNV over ‘langere rijtijden’ chauffeurs klopt niet'

TLN: 'Bericht FNV over ‘langere rijtijden’ chauffeurs klopt niet'
19-12-2017 12:06 | Transport | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - In een persbericht van FNV van vanmorgen beweert vakbond FNV, volgens Transport en Logistiek Nederland(TLN), ten onrechte dat vrachtwagenchauffeurs volgens plannen van de Europese Commissie langere rijtijden zouden krijgen, tot wel 15 uur per dag. "Dat klopt niet: de plannen laten de rijtijden ongemoeid", aldus woordvoerder Quinten Snijders tegenover de redactie van Transport Online.

"De maximale rijtijd per dag is 9 uur. Twee keer per week mag dat 10 uur zijn. Per 2 weken bedraagt de gemiddelde rijtijd 45 uur. De voorstellen uit het Mobility Package van de Europese Commissie brengen daar geen verandering in. De stelling in het artikel, dat oververmoeide bestuurders voor onveilige situaties op de weg gaan zorgen, is dus onjuist."

"De vakbond stelt daarnaast dat chauffeurs volgens de Europese plannen drie keer 6 dagen achter elkaar mogen rijden met 24 uur rust per 6 dagen. Ook dat klopt niet. In de plannen van de Commissie mogen chauffeurs maximaal 2 weken rijden met 24 uur rust per week. De week erna zijn ze verplicht een lange weekendrust te nemen, van 45 uur. Alle korter dan 45 uur genoten rust moet overigens gecompenseerd worden", aldus Snijders.

"Het stoort TLN dat de vakbond nu de suggestie wekt dat er onveilige situaties ontstaan, op basis van onjuiste informatie."

"De Europese Commissie legde met haar ‘Mobility Package’ een maatregelenpakket op tafel dat de Europese transportsector eerlijker en socialer moet maken. In dat pakket zitten onder meer regels voor de rij- en rusttijden. TLN pleit in Brussel voor duidelijker en werkbare regels die binnen Europa op dezelfde wijze worden gehandhaafd", besluit TLN.

Naast vakbond FNV waarschuwden ook het ETF (European Transport Workers Federation), andere Europese vakbonden en ook meerdere Europarlementariërs voor het Mobiliteits pakket en met name de rij- en rusttijden. 

Volgens de ETF zal er onder meer een vermindering van de totale wekelijkse rusttijd over een periode van drie of vier opeenvolgende weken worden doorgevoerd en zal er een toename van rijtijd worden doorgevoerd. De ETF zei hier eerder over: "Al deze maatregelen zijn pogingen om de kwaliteit van het werk van de chauffeur, de verkeersveiligheid en van de passagiers te verzwakken."

Ook Agnes Jongerius en Dennis de Jong lieten eerder al weten zich zorgen te maken over het Mobiliteits pakket. 

“Als deze plannen doorgaan komen de lonen van chauffeurs nog verder onder druk te staan en kunnen Oost-Europese chauffeurs nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet. Dat is onacceptabel voor iedereen die gelooft in een eerlijk arbeidsmarkt en eerlijke concurrentie”, aldus Agnes Jongerius (PvdA).

"Het zogenaamde 'Road Package' van de Europese Commissie zou arbeidsomstandigheden voor chauffeurs moeten waarborgen en verbeteren, maar daar lijkt weinig van terecht te komen. Op het gebied van rij- en rusttijden lijkt het erop dat de situatie voor vracht- en tourchauffeurs zal verslechteren, met kortere rusttijden en meer nachten in de cabine."