Clicky


Vier nieuwe Scania trekkers voor Den Ouden

Vier nieuwe Scania trekkers voor Den Ouden
08-01-2018 09:44 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

MILSBEEK - Bij Den Ouden in Milsbeek zijn ze echte Scaniafans. Het familiebedrijf rijdt met 14 trucks losgestort produkten. Recent ruilde directeur-eigenaar Ton den Ouden vier van zijn Scania’s in voor nieuwe R450 drie-assige Topline trekkers met een gestuurde optrekbare voorloopas en een PTO-aansluiting om de bewegende vloer van zijn opleggers aan te drijven.

“Mijn vader Cees begon in 1983 met één auto in dit werk en gaandeweg hebben we dat uitgebouwd tot de huidige omvang. Mijn dochters lopen zich inmiddels al warm om ook in de zaak te komen. Zij gaan waarschijnlijk mettertijd het stokje wel overnemen,” vertelt Ton. “Met veertien trekkende voertuigen zijn we beslist niet de grootste. Maar dit is een niche die vooral steunt op het vertrouwen dat de opdrachtgevers in je hebben. Bovendien vraagt het de nodige flexibiliteit en is het stevig aanpoten. Dat is precies waar je als familiebedrijf van deze omvang in kunt excelleren. Je moet een goede ploeg mensen om je heen hebben. De meeste chauffeurs gaan hier pas weg met hun pensioen, dus met de passie zit het wel goed. Het zijn mijn ambassadeurs bij de mijn opdrachtgevers.”

Het materieel helpt daarbij. “Wij rijden met hart en ziel Scania. Dat is altijd al mijn favoriete merk geweest. Vorig jaar heb ik er ook al zeven gekocht. Ons wagenpark is dus relatief jong. Normaal letten wij echt behoorlijk op de kleintjes en is brandstof een ding bij ons. Daar scoren die 450 pk motoren met SCR-only goed. In ons werk met veel PTO-uren is rond de 30 liter op de honderd heel netjes. Maar toch kon ik de verleiding niet weerstaan er één 730 tussen te zetten. Dat is ons vlaggenschip. Die is ook in onze eigen kleur groen gespoten.

Bij ons rijden de jongens allemaal tussen de 140 en 160.000 km per jaar.”

Zo’n 60 procent van de ritten is nationaal. “Het overige deel zit in Duitsland en een beetje in België,” vertelt Ton. “Dat is soms wel puzzelen met de gewichten. Sowieso is het eigengewicht van het voertuig voor ons heel belangrijk. Onze trailers zijn wat zwaarder, al was het maar vanwege de bewegende vloer. En je wilt én veel meenemen én met je aslasten uitkomen. Ook daarom kies ik voor Scania want die heeft een licht en sterk chassis. Met een voorloopas ben je minder zwaar dan met een naloper en kom je toch goed weg met de gewichtsverdeling. Maar we rijden wel op stalen velgen. Daar lichtmetaal opzetten, is wel een heel dure manier om kilo’s te besparen. Dat rijden wij niet terug.”

De vier nieuwe R450 Toplines zijn van het huidige model. “Maar we hebben ze wel helemaal uitgerust voor comfort en optimale veiligheid. Als je zoveel rijdt, kun je wel de premiumstoel en het premiuminfotainment display met navigatie gebruiken. Voor extra veiligheid heb ik gekozen voor een retarder en dus zit er ook ACC op. En verder zie ik het vooral in een goede training van de chauffeurs. Die moet het uiteindelijk toch doen. Daar maken we dankbaar gebruik van wat Scania ons te bieden heeft.”