H.N. Post en Zonen bestelt twintig nieuwe DAF vrachtwagens
PIJNACKER/ROTTERDAM - Ter vervanging van bestaande oudere voertuigen en een verdere uitbreiding van het wagenpark bestelt logistiek dienstverlener H.N. Post en Zonen uit Pijnacker bij Truckland twintig nieuwe DAF trucks. De bestelling is een vervolg op de recent geleverde achttien trucks en zal gefaseerd plaatsvinden.
Het betreft een diversiteit aan uitvoeringen. Van bakwagens tot 4x2 en 6x2 trekkers van de modellen CF en XF, aangedreven door de nog zuinigere, schonere en stillere Euro 6C MX 11 en 13 dieselmotoren, gekoppeld aan de veelzijdige TraXon versnellingsbak en veelal voorzien van de SpaceCab cabine met de meest luxe en ergonomische chauffeursstoelen.
Deze opdracht kwam zonder de gebruikelijke marktoriëntatie tot stand en is gebaseerd op de goede ervaringen met de Euro 6 DAF’s en de relatie met Hans Wijnmaalen van Truckland.
Operationeel directeur Marco Post: “De DAF’s doen het erg goed. Qua verbruik en bij de chauffeurs zorgen ze voor een hoge tevredenheid. Nu met de vernieuwde XF en CF heeft DAF weer een aantal stappen gezet. Een lager eigen gewicht, Euro 6C motoren die zuiniger, schoner en stiller zijn, de TraXon automaat, andere overbrengingsverhoudingen en nog veel meer. Zaken die de milieuprestatie weer ten goede komen. We blijven ook op dat gebied altijd op zoek naar de meest gunstige technische mogelijkheden, die voor ons betrouwbaar, praktisch toepasbaar en kostentechnisch gunstig zijn. H.N. Post is gespecialiseerd in twee segmenten namelijk het zeecontainer en het bouwmaterialen vervoer. Daarin werken we hoofdzakelijk binnen Nederland en veel in stedelijke gebieden Zeker binnen de bouwvervoermarkt is er steeds meer aandacht voor de Carbon Footprint. Aan de andere kant hebben we ook vaak te maken met zware ladingen en daar is nog niet iedere nieuwe brandstof en of aandrijving geschikt voor. Niet onbelangrijk is dat nieuwe oplossingen ook vaak tot hogere vervoerkosten leiden en daar is de markt ook nog altijd niet aan toe. Dus vandaar nu onze keuze voor deze nieuwe DAF’s met Euro 6C motor.”
Momenteel rijden er bij H.N. Post en Zonen circa 160 vrachtauto’s van diverse merken. Het aandeel DAF ligt daarbij rond de 65 procent. Normaal gesproken gaat een voertuig tien jaar mee en dat maakt dat men jaarlijks een deel van de vloot verjongd. Het merendeel is inmiddels Euro 6 en met deze levering komen daar de eerste Euro 6C motoren bij.
In goed overleg met de dealers voert Post het totale onderhoud aan motoreenheden en getrokken materieel zoveel mogelijk in eigen beheer uit. Een royale, moderne werkplaats annex spuiterij staat daarvoor ter beschikking. Nieuwe trucks worden hier in de standaard rode kleur geleverd en naar eigen wens afgebouwd. Chauffeurs mogen daarbij -tot zekere hoogte -hun wensen kenbaar maken. Chauffeurs vormen de grootste groep binnen de 200 trouwe medewerkers.
Ingebruikname van nieuwe voertuigen gaan altijd gepaard met een dealerinstructie, om de jongste techniek duidelijk uit te leggen. Los daarvan is er tijdens de Code95 opleidingen veel aandacht voor defensief rijden, veiligheid, het juist lading zekeren en afhankelijk van het werk ADR of VCA. Boordcomputers volgen alle relevante zaken op de voet en genereren ook de waarden met betrekking tot het verbruik. Duurzaamheid (zie ook website duurzaam-transport.com) staat hoog in het vaandel en bracht het bedrijf eerder een Lean & Green award voor een CO2-reductie van 23 procent.
Het wagenpark is afgestemd op de opdrachtgevers en daarmee ook heel divers. Een deel van de vloot staat in de kleuren van de klant, omdat deze voertuigen dedicated rijden. Voor het bouwvervoer rijden er zowel bakwagens met een autolaadkraan, als betonmixers en stenentrailers met een verrijdbare kraan.
Het spreekt voor zich dat de trekkers qua uitvoering (4x2 of 6x2) zijn afgestemd op de inzet van de 3- of 4-assige opleggers. Er is inmiddels ook een speciale lichtgewicht trekker-oplegger ontwikkeld, met een DAF CF trekker, met Alcoa velgen en vele andere gewicht besparende aanpassingen om op die manier tot een laadvermogen van 33,5 ton te komen, zonder het dagelijks gebruik en/of de lasten van de assen te beïnvloeden.
Een andere belangrijke tak is die van het zeecontainervervoer. Met Groot-Rotterdam als basis en een groot nationaal en internationaal achterland is H.N. Post hier dagelijks met gemiddeld 60 trucks in actief.
De basis voor H.N. Post en Zonen ligt bij opa, die destijds met zwager Huurman samen een bedrijf in Zoetermeer had. In 1964 gingen beiden uit elkaar en ontstond H.N. Post, dat gelijk verhuisde naar de huidige locatie in Pijnacker. De zonen kwamen daar korte tijd later bij en inmiddels is het de derde generatie die de leiding in handen heeft.
Marco Post is operationeel verantwoordelijk, zijn neef Henk-Jan is de commercieel verantwoordelijke en diens broer Dé is de financiële man binnen de huidige directie. Na vervoer biedt het duurzame en flexibele familiebedrijf ook op- en overslag, expeditie- en douanefaciliteiten. Het bedrijf is voor de wereldwijde transport- en logistiekhandelingen AEO (Authorised Economic Operator) gecertificeerd.