Clicky


RNB Transport : “90.000 euro tegoed van Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service”

RNB Transport : “90.000 euro tegoed van Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service”
08-02-2018 10:26 | Transport | auteur Redactie [MV]

WIJCHEN / NIJMEGEN - “Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service (TB T&TS) Nijmegen, voorheen Ebag heeft lange tijd de door mij zelf aangeschafte vrachtwagen vastgehouden”, vertelt transportondernemer en chauffeur Andre Postma van RNB Transport uit Wijchen woensdagnamiddag. “Dat deden ze met een beroep op het zogenoemde retentierecht”, voegt hij eraan toe. Hij beweert bovendien 90.000 euro tegoed van ze te hebben.

“De motor is door het toenmalige Ebag gereviseerd. Ook deden ze het onderhoud. Vervolgens ging ik 50.000 kilometer rijden en ging de motor weer kapot.”

“Ik kwam uit Denemarken en hoorde van een monteur dat de motor weliswaar gereviseerd was, maar ze het niet goed hadden gedaan. Zelf hoorde ik bijvoorbeeld de zuiger hard tegen de kop aantikken.”

Vasthouden

“Mijn vrachtwagen is naar Ebag in Nijmegen gesleept en daar ontving ik een vervangende huurwagen. 29 januari 2016 kreeg ik opeens van het bedrijf te horen: ‘Wij houden de wagen vast vanwege het retentierecht.’ Terwijl de rekening van 800 euro die openstond van de 8ste in dezelfde maand was. De betalingstermijn was dus niet verstreken.”

Tot zijn grote verbazing hoorde Postma dat de wagen ook werd vastgehouden vanwege rekeningen die er nog aan zouden komen. “Zoals 2200 euro voor het slepen, nog andere kosten en 1700 euro voor de vervangende wagen.

Retentierecht is het recht van een schuldeiser om iets dat hij van de schuldenaar in zijn bezit heeft niet af te geven, zolang die de prestatie of inspanning niet heeft betaald. In garages komt het vaker voor dat auto’s niet worden meegegeven als de rekening niet is betaald.

Rechter

Postma: “Op 1 november 2016 heeft de rechter in een tussenvonnis bepaald dat ze de wagen per direct moeten teruggeven. Mede omdat de wagen zo lang heeft buiten gestaan. Meteen na de uitspraak ben ik de wagen gaan halen. Ik schrok enorm. Er was onder andere veel roest, pekel in de ruiten gevreten en de lak moet opnieuw gespoten worden.” En: "Ik vind dat er 90.000 euro als schadevergoeding aan mij betaald moet worden."

“Ondertussen is er door TB Nijmegen nog niets aan mij betaald. Ik begrijp dat ze het een slecht idee vinden dat ze voor de kosten moeten opdraaien.” De gedupeerde ondernemer stelt dat hij lange tijd in overleg is geweest met aftersales manager Hans R. “Daarna ben ik in gesprek gegaan met zijn baas in Breda.” Postma legt uit dat die met een compromis kwam, die ver onder het schadebedrag uitkwam.

Oplopende kosten

“Ik bespeurde bovendien een houding dat ze het langer zouden volhouden. Want mijn kosten lopen op. Mijn privéauto moest verkocht worden en er volgde problemen met de hypotheek op mijn woning. Gelukkig loopt mijn bedrijf door. Mede dankzij een goede opdrachtgever.”

Postma: “Wij zijn niet voor een gat te vangen. Opgeven hoort er niet bij. Toch is het erg vervelend. Vooral voor mijn gezin. Ik vind de gang van zaken schandalig. Als ze in het begin hadden gezegd: ‘Jij betaalt de onderdelen en wij de manuren’, dan was het snel opgelost geweest.”

Slechte zaak

“Ik vind het een slechte zaak dat zo’n bekend bedrijf zich zo opstelt. Met R. heb ik steeds een goed contact gehad. Ik ken hem al heel lang. Dit had ik nooit van hem verwacht”, besluit Postma.

Recht op geld?

Transport Online heeft donderdagochtend telefonisch contact opgenomen met Hans R. van Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service in Nijmegen. Die heeft vervolgens doorverwezen naar een collega die volgens hem de woordvoering in deze kwestie doet. Postma stelt dat hij 90.000 euro van Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service tegoed heeft. Hij heeft niets ontvangen. Hoe kan dat? De medewerkster: “Het is niet de vraag of hij wel of niet het geld heeft ontvangen. Maar of hij recht heeft op geld. Wij wachten nog op de gerechtelijke uitspraak van Rechtbank Gelderland. En dan is het de vraag of het genoemde bedrag goed is. De rechter is bevoegd tot 25.000 euro toe te wijzen. Hij kan dus eisen wat hij wil.”

Hij vindt dat het bedrijf hem onvoldoende tegemoet is gekomen. De medewerkster: “Dat is onzin. Wij hebben meerdere keren met hem om de tafel gezeten en voorstellen gedaan. Hij is daar niet op ingegaan. Dan houdt het op.”

"Slaatje uit slaan"

“Postma is niet eerlijk in zijn verhaal. Hij heeft bij andere bedrijven ook problemen gehad en probeert overal een slaatje uit te slaan.” En later reageert ze op de uitspraak van Postma dat hij het betreurt dat de benadering van R. in negatieve zin is veranderd, ten aanzien van de eerdere zakelijke relatie. “Er zijn van hem meerdere e-mails gekomen met bedekte dreigende taal. Daarom hebben wij besloten om nu niet met hem in gesprek te gaan en de gerechtelijke uitspraak medio maart af te wachten, besluit de medewerkster.”