Ryanair erkent FNV Luchtvaart, in april allereerste cao-onderhandeling
AMSTERDAM - FNV Luchtvaart zit medio april voor het eerst aan tafel bij Ryanair om te praten over de arbeidsvoorwaarden van het cabinepersoneel in Eindhoven.
"Al sinds november 2015 eisen we door Ryanair erkend te worden als rechtmatige vakbondsvertegenwoordiger. Na jaren van bot weigeren maakt het bedrijf nu een draai", zegt Asmae Hajjari, bestuurder FNV Luchtvaart. "Vandaag kwam eindelijk de uitnodiging."
Stakingsbreking
Vandaag wordt voor de derde dag gestaakt door cabinepersoneel van Ryanair in Portugal. De staking begon in het Paasweekend: donderdag en zondag werd ook al gestaakt. Veel vluchten vielen uit of liepen ernstige vertraging op. Ryanair probeerde personeel uit onder andere Spanje, Duitsland en van vliegbasis Eindhoven in te zetten op Faro en Porto in Portugal. Hajjari: "Onze leden hebben dit weekeinde dat ‘besmet werk’ terecht geweigerd. We hebben Ryanair gisteren per brief laten weten dat wat zij probeerden te doen stakingsbreking is en dus verboden."
Ruim 60 procent cabinepersoneel op Eindhoven is lid van FNV
De goedkope prijsvechter uit Ierland weigerde lange tijd met vakbonden in Europa te overleggen. Na stakingsdreiging van piloten is Ryanair eerst het gesprek met pilotenbonden aangegaan. Hajjari: ‘Momenteel is meer dan 60 procent van de Ryanair Cabin Crew, werkzaam vanuit Eindhoven, bij FNV Luchtvaart aangesloten. Dat en de standvastige houding van onze leden heeft zeker bijgedragen aan de wil van Ryanair om ons uit te nodigen tot overleg. Er zullen stevige onderhandelingen en druk door onze leden nodig zijn om tot afspraken te komen over fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Zowel Ryanair als het aan hun gelieerde uitzendbureau Crewlink hanteren abominabele arbeidsvoorwaarden.’
Verdienmodel Ryanair leidt tot race naar beneden
Daar waar het verdienmodel van Ryanair leidt tot zeer lage ticketprijzen, zorgt het er anderzijds voor dat er bij alle bedrijven in de luchtvaart prijsdruk ontstaat. Dat lijkt mooi voor de consument, maar leidt ook tot een race naar beneden als het gaat om arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van dienstverlening. Die race naar beneden moet stoppen en daarom streeft FNV Luchtvaart naar het leggen van een bodem in de markt. Dat kan FNV niet alleen, ook de overheid, de Schiphol Group en de luchtvaartmaatschappijen moeten de moed hebben paal en perk te stellen aan de ongebreidelde marktwerking. Die tot excessen leidt en duurzame werkgelegenheid om zeep helpt.
FNV Luchtvaart staat niet alleen
In het keren van de race naar beneden in de luchtvaart staat FNV niet alleen. Inmiddels hebben ook de vakbonden voor cabinepersoneel in Spanje, Italië, België, Portugal, Duitsland en Groot-Brittannië zich bij Ryanair gemeld met de eis tot erkenning. Dat alles in samenwerking en met steun van de European Transport Federation (ETF) en de International Transport Federation (ITF).