Clicky


CNV: 'Een beroerd voorstel'

CNV: 'Een beroerd voorstel'
04-06-2018 22:20 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Vanavond heeft de transportcommissie van het Europees Parlement nieuwe regels voor internationaal vrachtverkeer aangenomen. Die zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt. Zo zijn er nieuwe regels voor detachering, rij- en rusttijden en cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf).Het CNV vindt dat de regels te kort schieten en mogelijk de deur openzetting voor misbruik.

CNV voorzitter Maurice Limmen: "Een beroerd voorstel. Die regels hoeven helemaal niet te worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Cabotage valt al onder de detacheringsrichtlijn, alleen wordt er in Nederland nauwelijks op gehandhaafd. Dit is weer zo’n voorstel waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Het troebele compromis waartoe ze nu besluiten zet de deur open voor verder misbruik."

Limmen: “Het springende punt is juist het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadele van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar brengt dit akkoord geen enkele verbetering in aan en daarmee blijft gelijk loon voor gelijk werk dus ver weg. Dat is een hele grote teleurstelling. Hopelijk kan dit tijdens de plenaire stemming nog worden gecorrigeerd en anders is het aan de lidstaten om wel het juiste te doen. Minister Van Nieuwenhuizen moet dus aan de bak in Europa om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen."