Clicky


Eerste platooning praktijktest gestart in Duitsland

Eerste platooning praktijktest gestart in Duitsland
27-06-2018 10:16 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

MÜNCHEN - In aanwezigheid van Andreas Scheuer, de Duitse Bondsminister van Transport & Digitale Infrastructuur, is een truck “platoon” van het kantoor van DB Schenker in Neufahrn nabij München via het digitale testtraject op de A9 naar Nürnberg gereden.

Deze week werd een aanvang gemaakt met de reguliere testritten met digitaal gekoppelde truckcombinaties op de 145 kilometer lange testroute. Tot begin augustus worden tests uitgevoerd zonder belading. Daarna rijden de konvooien elke dag over de weg, waarbij ze drie logistieke ritten uitvoeren en worden beladen met onder andere (machine)onderdelen, frisdrank of papier.

Stimuleren van innovaties

De projectpartners verrichten met deze pilot pionierswerk. “De eerste inzet van truck-platoons in Duitsland gaan nieuwe standaards zetten in de logistieke sector, waarvan met name onze klanten gaan profiteren”, aldus Alexander Doll, lid van de Raad van Bestuur van DB Schenker en verantwoordelijk voor vrachttransport en logistiek. “Met dit project onderstreept DB Schenker wat in de toekomst belangrijk is voor bedrijven over de gehele wereld: het stimuleren van innovaties door nieuwe samenwerkingsverbanden.”

Ongekend gebruik van technologie

Dankzij de grootschalige praktijktest wordt de platoontechnologie verder geoptimaliseerd, bijvoorbeeld op het gebied van systeemveiligheid, brandstofverbruik en de benutting van ruimte op snelwegen. De projectpartners hopen zo ook inzicht te krijgen in de sociale acceptatie van de gekoppelde truckcombinaties, alsmede in transportbeleid en behoeften in relatie tot de infrastructuur.

Mensen behouden hoogste prioriteit

Sinds de samenwerking in mei 2017 begon en de officiële overdracht van de testvoertuigen door MAN in februari dit jaar, zijn de betroffen vrachtwagenchauffeurs voorbereid op hun rol in het project door middel van intensieve training. De psychosociale en neurofysiologische effecten van de nieuwe technologie op de chauffeurs in het konvooi worden onderzocht door de Fresenius-universiteit. Hierdoor kunnen belangrijke ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs worden meegenomen in de ontwikkeling en kan hun takenpakket verder worden ontwikkeld. “Het is duidelijk dat digitalisatie van het mobiliteits- en transportsysteem compleet nieuwe eisen stelt aan de medewerkers in de branche”, aldus prof. dr. Christian Haas, Director van het Institute for Complex Health Research van de Fresenius-universiteit. “We hopen dat onze bevindingen ook bijdragen aan een betere kennis van mens/machine-interfaces en de ontwikkeling daarvan.”

Wat is platooning?

De term ‘platooning’ verwijst naar een systeem waarbij ten minste twee vrachtwagencombinaties over de snelweg in konvooi rijden met een kleine tussenafstand, die mogelijk wordt gemaakt dankzij de inzet van technische systemen. Alle voertuigen zijn met elkaar verbonden door middel van elektronische ‘dissels’ in de vorm van car-to-car communicatie. De truck die voorop rijdt, bepaalt de snelheid en de richting.