Clicky


Stena bestelt nog twee extra E-Flexer-schepen

Stena bestelt nog twee extra E-Flexer-schepen
25-07-2018 09:30 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM  - Stena heeft besloten om gebruik te maken van de optie om een zevende en achtste E-Flexer-schip te bouwen. De twee nieuwe schepen zullen ter zijner tijd worden ingezet binnen het logistieke netwerk van Stena Line, met een geplande oplevering in 2022.

Daarnaast heeft Stena RoRo een optie genomen voor de bouw van nog eens vier E-Flexer-schepen, die ook bij de Avic Weihai Schipyard in China, zullen worden gebouwd.

"We zijn erg blij dat we twee extra E-Flexer-schepen bij Stena RoRo hebben besteld. We verwachten in Noord-Europa een toenemende vraag naar vrachtcapaciteit. We bereiden ons voor op verdere expansie en de nieuwe schepen sluiten heel goed aan op de verwachte marktontwikkelingen. In deze fase hebben we nog niet besloten waar de twee nieuwe schepen binnen ons logistieke netwerk worden ingezet en bekijken we momenteel de verschillende opties", aldus Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line.

"Deze schepen zijn het resultaat van een goede samenwerking tussen Stena RoRo en de AVIC Weihai Shipyard. De sterke ontwerpmogelijkheden stelt Stena Line in staat hun capaciteit te optimaliseren en de schepen in te zetten in de meeste delen van het logistieke netwerk", zegt Per Westling, MD Stena RoRo.

Net als bij de vorige E-Flexer-schepen die door Stena zijn besteld, zullen ook nu weer de energie-efficiëntie en duurzaamheid belangrijke ontwerpkenmerken zijn.

“We willen voorop blijven lopen bij de ontwikkeling van duurzame scheepvaart en nieuwe industriële normen stellen als het gaat om operationele prestaties, emissies en kostenconcurrentie", zegt Niclas Mårtensson.

De twee nieuwe in bestelling staande schepen zullen groter zijn dan de drie E-Flexer-ontwerpen die momenteel voor Stena Line worden gebouwd.

De eerste drie E-Flexer-schepen zullen 215 meter lang zijn met 3.100 vrachtmeters, terwijl de volgende twee schepen 240 meter lang zullen worden met een vrachtcapaciteit van 3 600 vrachtmeters.

In totaal zijn tot op heden acht schepen bij Avic Weihai Shipyard in China door Stena besteld. De eerste drie schepen die aan Stena Line worden geleverd, gaan varen op de Ierse zee route.

Drie andere schepen worden door Stena RoRo aan externe ferrymaatschappijen verhuurd.

"We bouwen voort op ons succesvolle RoPax-concept, waarbij er een mix is van zowel vracht- als passagiersverkeer. Door standaardisatie kunnen we een betrouwbare operatie veiligstellen en door te investeren in flexibele tonnage, kunnen we een nog beter product leveren dat uiteindelijk onze klanten zal helpen verder te groeien", aldus Niclas Mårtensson.