Clicky


TMM: Dalende capaciteit en stijgende dieselprijzen maken transport duurder

TMM: Dalende capaciteit en stijgende dieselprijzen maken transport duurder
21-08-2018 09:26 | Financieel | auteur Redactie [FE]

DE WESTEREEN - De zesendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) door Transporeon en Capgemini Consulting onthult hoge transportprijzen door dalende capaciteit en stijgende dieselprijzen.

In het tweede kwartaal van 2018 zakte de capaciteitsindex van 36.3 procent naar 70.1 in vergelijking met het vorige kwartaal (index 110.1). In het tweede kwartaal van 2017 was de capaciteitsindex 65.8, wat betekent dat de index waarde voor het tweede kwartaal van 2018 6.6 procent hoger is dan in 2017.

De prijsindex steeg in het tweede kwartaal van 2018 naar een index van 107.9, dit is een stijging van 17.2 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018 (index 92.1). Vergeleken met de prijsindex van het tweede kwartaal van 2017, is de prijsindex gestegen met 6.6 procent.

De diesel index toonde een stijging van 9.3 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018.

In het tweede kwartaal van 2018 verwachten we dat handelsvolumes in Europa zullen dalen met 11.6 procent naar €2060 miljard in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018 (€2330 miljard).

Lars Vitters, Supply Chain Manager bij Capgemini Consulting merkt op: “Onze voorspelling van de transportkosten werd realiteit. In het tweede kwartaal overstegen de transportkosten het record van het vierde kwartaal in 2017. En wat nog belangrijker is, is dat de transportkosten nog zouden kunnen stijgen in de tweede helft van dit jaar. Dat is een direct resultaat van constant stijgende dieselprijzen en chauffeurskosten terwijl de vraag naar transport toeneemt in alle industrieën. Het wordt interessant om te zien of dit een positieve impact zou kunnen hebben op de transportcapaciteit met de cabotage wet van de Europese Unie.”

Oliver Kahrs, Directeur Business Development bij Transporeon voegt hieraan toe: “De beschikbare transportcapaciteit fluctueert rond een historisch laag niveau en dit brengt de transportprijzen omhoog. Een recente enquête bij Transporeon toont aan dat de tekorten in chauffeurs en in vrije laadcapaciteit de grootste uitdagingen zijn voor logistieke dienstverleners in 2018. In deze context zien twee derde van de logistieke dienstverleners de uitbreiding van digitale processen als een opportuniteit om klanten te winnen en zo aansluitende ladingen te vinden en minder lege kilometers te rijden. Een groot deel van het capaciteitstekort kan inderdaad bestreden worden door een efficiënter netwerk van verladers en een hogere beladingsgraad van de vrachtwagens."