Clicky


easyJet probeert meisjes enthousiast te maken voor pilotenvak

easyJet probeert meisjes enthousiast te maken voor pilotenvak
28-08-2018 11:53 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Met deze campagne wil easyJet meisjes inspireren om te kiezen voor vakken en beroepen die nu nog voor een groot deel door mannen worden gedomineerd.

easyJet heeft vandaag een ‘Catch me if you can’-stijl campagnefilm gelanceerd om meer jonge meisjes te inspireren en enthousiasmeren om piloot te worden. In de campagne wordt een beroemde scene uit de film ‘Catch me if you can’ met Leonardo DiCaprio nagespeeld door een jonge vrouwelijke piloot die, volledig in easyJet-uniform, zelfverzekerd met een entourage van jong mannelijk cabinepersoneel paradeert. Met het nabootsen van deze beroemde filmscene hoopt easyJet over te brengen dat het vak piloot niet alleen voor mannen is, maar ook voor vrouwen.

Tijdens de opnamedag waren easyJet’s reizigers blij verrast toen ze de jonge ‘crew’ op Londen Southend Airport voorbij zagen komen. De kinderen in de campagne zijn kinderen van easyJet’s personeel. De piloot in de campagne, negenjarige Hannah Revie, is de dochter van easyJet gezagvoerder Emily Revie.

De stunt is opgezet naar aanleiding van de resultaten van een eerder door easyJet uitgevoerd onderzoek. Uit een poll van 500 easyJet piloten is gebleken dat meisjes zich pas veel later realiseren dat ze piloot willen worden dan jongens. Meer dan de helft van de ondervraagde mannelijke piloten (55 procent) wist al op hun 10de dat ze piloot wilden worden, bijna de helft van de vrouwelijke piloten (50 procent) dacht pas aan een carrière als piloot rond een leeftijd van 16 jaar.

De campagne is onderdeel van het Amy Johnson Flying Initiative, waarmee easyJet nieuw vrouwelijk talent in de cockpit aanmoedigt om zo de grote disbalans tussen het aantal mannen en vrouwen onder piloten te verminderen. easyJet start de campagne op het moment dat kinderen in heel Europa weer naar school gaan en keuzes voor vakkenpakketten moeten maken die hun toekomstige carrièreopties beïnvloeden.

Resultaten

easyJet’s Amy Johnson Flying Initiative blijft vooruitgang boeken, het percentage vrouwen onder nieuwe piloten is gestegen van 6 procent in 2015 naar 13 procent in 2017. easyJet heeft zichzelf het doel gesteld dat 20 procent van de nieuw toegetreden piloten in 2020 vrouw moet zijn.

Uit het onderzoek van easyJet komt tevens naar voren dat positieve rolmodellen voor kinderen, zoals televisie- en filmsterren, familieleden en ontmoetingen met echte piloten, van groot belang zijn om jonge mensen te inspireren een carrière als piloot te ambiëren. easyJet heeft zich de afgelopen jaren ingezet om het vak piloot toegankelijker te maken voor vrouwen en heeft sinds de start van het Amy Johnson Flying Initiative in 2015, 150 scholen bezocht om zowel meisjes als jongens te inspireren om piloot te worden.

Chris Browne, easyJet’s Chief Operations Officer, zegt hierover: “Uit ons onderzoek is duidelijk geworden dat het veranderen van percepties en ambities al op school begint. We wilden iets creëren dat leuk is, maar tegelijk ook aanzet tot nadenken. Met het naspelen van deze beroemde filmscene, hopen we een nieuwe generatie vrouwelijke piloten te inspireren.”

In het fiscale jaar 2018 werft easyJet nog 460 nieuwe piloten. Om zo aan het groeiende Europese netwerk te kunnen voldoen. Mogelijkheden variëren van cadetten die aan het begin van hun carrière staan tot ervaren copiloten en gezagvoerders afkomstig van andere maatschappijen.

Vanaf 3 september kunnen aspirant piloten zich aanmelden voor het Generation easyJet Pilot Training Programme.