Clicky


Ook in Nederland weigeren bedrijven vrachtwagenchauffeurs toegang tot toilet

Ook in Nederland weigeren bedrijven vrachtwagenchauffeurs toegang tot toilet
01-09-2018 11:09 | Overig | auteur Redactie [FE]

DE WESTEREEN - We doen het allemaal, elke dag, van hoog opgeleid tot laag opgeleid, allemaal maken we meerdere keren per dag gebruik van het toilet. Toch is dit niet voor iedereen even vanzelfsprekend wanneer hij of zij aan het werk is. Dat blijkt uit de reacties die Transport Online ontving na een artikel over het feit dat veel Britse bedrijven vrachtwagenchauffeurs tijdens het laden en/of lossen de toegang tot hu toilet weigeren. Wij vroegen ons af of dit ook in Nederland het geval is. Schandalig genoeg moeten wij concluderen: Ja!

Schande werd er eind augustus vorig jaar gesproken over de erbarmelijke staat waarin de toiletten van de Franse politie verkeerden.

"Niet humaan! Hier moet iets aan gedaan worden!", waren alom de reacties. Maar een hoge Franse ambtenaar liet weten dat de prioriteiten in Frankrijk nu elders liggen: terroristen moeten met voorrang worden bestreden, daarna kan pas gekeken worden naar andere zaken. Recentelijk staakten buschauffeurs voor het recht op een fatsoenlijke plaspauze. Uiteindelijk bereikten zij hun doel.

Voor de gemiddelde vrachtwagenchauffeur is het echter dagelijkse kost. Weigering tot gebruik van het toilet bij bedrijven, vieze toiletten, kapotte toiletten, dixies, geen privacy, is aan de orde van de dag en het is een bedreiging voor de gezondheid van de chauffeurs die hier gebruik van moeten maken.

Maar wat moet je dan? Op wildplassen en -poepen staat een boete van 140 euro in Nederland. 

Een 'kleine' of 'grote' boodschap is niet altijd te plannen en al helemaal niet als je onverwacht lang moet wachten bij een laad en/of losadres.

Marcel, 45 jaar en vrachtwagenchauffeur zegt: "De laatste jaren is het bij veel meer bedrijven verboden om naar toilet/douche te gaan. Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen omdat ze elke keer nieuwe toiletartikelen zoals toiletbril, toiletborstel, toiletpapierhouder enzovoorts moeten kopen omdat onze oostblok (collega's) het weghalen. ik ben vanaf mijn achttiende jaar vrachtwagenchauffeur maar zit er heel hard aan te denken om wat anders te gaan doen want het is de laatste acht á negen jaar alleen maar slechter geworden."

De 60-jarige K. zegt: "Op schiphol bij de airlines is het hopeloos gesteld. En waar je dan eventueel wel naar de wc kan en mag is het zo smerig dat ik het nog liever naast de auto doe, en dus een boete riskeer."

'Vrachtwagenchauffeurs zijn soms net mensen'

De 61-jarige David, al 40 jaar vrachtwagenchauffeur: "Ik maak het vaak mee dat een toiletbezoek geweigerd wordt bij een bedrijf, meestal met het excuus dat het toilet alleen voor eigen personeel is. Het ergste wat ik meemaakte is dat een klant zei dat het toilet alleen voor mensen is. Waarop ik zei: 'soms zijn vrachtwagenchauffeur net mensen'."

Ingezonden foto van het toilet bij H.Essers in het Belgische Genk

Henk 66 jaar meldt: "Bij een bedrijf in Hoofddorp hangt een briefje op het raam waar je je aanmeldt. Op dat briefje staat: 'geen wc, geen koffie' in het Nederlands en Engels. Dus tegen de gevel of het linkervoorwiel je behoefte doen. Of een luier omdoen."

Bij vrouwen komt er, dankzij de maandelijkse ongemakken, nog wat extra narigheid om de hoek kijken. Zo vertelt de 43-jarige Christina: "Bij veel bedrijven is er niet eens een damestoilet dus moet ik naar de heren. Deze zijn ontzettend vies dat ik het liefst lieslaarzen aan trek als er al een toilet voor chauffeurs is. Onze Oostblok collega's zijn de grootste viespeuken op het toilet. Ik wil niet weten wat ze daar uit vreten, maar als ik een toilet binnenloop en de poep zit letterlijk door het gehele kleine kamertje gesmeerd dan hoef ik al niet meer en loop ik onpasselijk weg. Ook zullen er ongetwijfeld Nederlandse viespeuken rond lopen maar met wat ik gezien heb onderweg....Ik heb er geen woorden voor!"

Er zijn zelfs chauffeurs die ons lieten weten op het terrein bij de bedrijven hun behoefte te hebben gedaan nadat zij werden geweigerd en écht hoge nood hadden.

'Van de pot gerukt!'

Edwin Atema, bestuurder FNV Transport en Logistiek: "Het is gewoon van de pot gerukt dat bedrijven dit doen! Dit is nu een van de redenen waarom de sector zo in de problemen komt en geen nieuw personeel kan vinden."

Atema adviseert chauffeurs die geweigerd worden bij bedrijven dit te melden bij de vakbond of Stichting VNB. "Wanneer chauffeurs collectief dit melden dan is dat makkelijker dan wanneer een eenling een melding doet."

Maar, is dit alles geen inbreuk op de rechten van de mens? Volgens een medewerker van het College voor de Rechten van de Mens ligt de verantwoording voor een oplossing vooral bij de werkgever. "De werkgever moet een klacht neerleggen bij het bedrijf waar zijn/haar chauffeur geweigerd is. Het is zijn verantwoordelijkheid."

Volgens het College voor de Rechten van de Mens krijgt een chauffeur echter een verblijfsvergoeding, vroeger heette dat A.R.A.B-vergoeding, in België heet dat overigens nog steeds zo. "In feite koopt de werkgever met deze vergoeding een beetje zijn verantwoordelijkheid af. Door deze vergoeding wordt er van een chauffeur verwacht dat hij zelf voor sanitaire voorzieningen zorgt omdat hij daar extra voor betaald wordt."

Gedragscode voor verladers in de maak

Ellen Timmer, woordvoerder van evofenedex, de verladersorganisatie in Nederland: "Wij verwachten van leden dat zij op een respectvolle manier met chauffeurs omgaan. De ESC is op Europees niveau bezig met een gedragscode voor verladers. Hierin zal worden geregeld hoe zij op een humane wijze met chauffeurs om dienen te gaan en dat geldt ook voor adequate voorzieningen zoals sanitaire voorzieningen."

Is het dan echt overal zo erg? Op veel plekken wel blijkt uit de vele negatieve reacties maar er kwamen ook positieve reacties binnen. 

De 60-jarige Wil laat weten: "Nooit geweigerd, niet in Nederland en niet in het buitenland. Het ligt er ook wel aan hoe je er op dat moment uitziet, en als je je eigen normaal gedraagt kan er veel. Dan worden de meesten zelfs nog vriendelijk."