Clicky


FNV: Arbeidsomstandigheden chauffeurs autotransport schokkend slecht

FNV: Arbeidsomstandigheden chauffeurs autotransport schokkend slecht
04-10-2018 11:03 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - De lonen, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen in het transport voor de auto-industrie zijn schokkend slecht. Dit ondanks het feit dat de sector staat te springen om chauffeurs. Overtreden van de wet lijkt de norm, er wordt gefraudeerd met rij- en rusttijden en documenten over de hoogte van het loon worden op grote schaal vervalst. Onder druk van de auto-industrie worden cabines kleiner. Meer vracht meenemen lijkt belangrijker dan veiligheid.

Dit is het alarmerende beeld dat oprijst uit Europees onderzoek door FNV - Stichting VNB naar het loon en de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs die ritten rijden voor de auto- en vrachtauto-industrie. Het onderzoek vond plaats in de afgelopen maanden.

Geen afdrachten premies en belasting

Werkgevers zetten bovendien chauffeurs niet in Nederland op de loonlijst, maar in het buitenland. De FNV onderzocht daarom ook de premie- en belastingafdrachten die de Nederlandse overheid misloopt. Zo draagt transportbedrijf De Rooy uit Son en Breugel (huisvervoerder van DAF in Eindhoven) per jaar tussen de 8 en 10 miljoen euro aan premies niet af omdat het bedrijf de chauffeurs niet in Nederland maar in Polen op de loonlijst plaatst.

Explosieve groei aantal chauffeurs van buiten EU

"Wat schaars is, hoort duur te zijn", geldt niet voor chauffeurs. De inzet van chauffeurs van buiten de EU is explosief gegroeid en er is totaal geen regulering. Via voornamelijk Polen komen chauffeurs uit Moldavië, Oekraïne, Wit-Rusland en zelfs uit de Filipijnen Europa binnen om te werken in het westen. De chauffeurs zijn slecht of soms helemaal niet verzekerd. Uit het FNV-onderzoek blijkt dat er zelfs chauffeurs zijn die voor €0,76 per uur werken en maanden achter elkaar en illegaal in hun cabines leven. Wat schaars is, wordt van ver gehaald, schaamteloos uitgebuit en vervolgens afgedankt.

Duurzaamheidsbeleid

De onderzoeksresultaten zijn getoetst aan het duurzaamheidsbeleid van de auto-industrie. Alle autofabrikanten hebben duurzaamheidsbeleid of -statements tegen moderne slavernij. Er zijn duurzaamheidsafdelingen en er worden miljoenen uitgegeven aan projecten. Deze inspanningen bereiken echter niet de cabines van de vrachtwagenchauffeurs.

FNV - Stichting VNB stuurde brieven naar de fabrikanten over de onderzoeksresultaten. De volgende bedrijven werden op de hoogte gesteld van de schokkende conclusies: Volkswagen, BMW en Daimler in Duitsland; Jaguar, LandRover en CNH Industrial (eigenaar van Iveco en New Holland) in Groot-Brittannië; DAF en Tesla in Nederland; Volvo en Scania in Zweden; Groupe PSA (eigenaar van Peugeot, Citroen, Opel en Vauxhall) in Frankrijk en PACCAR in Amerika.

Voor het onderzoek zijn in verschillende landen parkeerplaatsen bezocht, is er gepost aan de poort van de auto- en vrachtautofabrikanten en is vertrouwelijk gesproken met transporteurs. Er zijn chauffeurs geïnterviewd van verschillende nationaliteiten. In Oost- Europa is gekeken of bedrijven wel echt bestaan.